«Παγκόσμιος πόλεμος» για τα ελληνικά αεροδρόμια …

Γράφει ο Κασσιανός Τζέλης

Αμερικανοί, Γάλλοι, Γερμανοί και Έλληνες «συγκρούονται» για τα ελληνικά αεροδρόμια που ιδιωτικοποιούνται, σε μια «μάχη» που κορυφώνεται στις 6 Ιουνίου, τελευταία ημέρα για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών στους διαγωνισμούς που μπήκαν σε φάση δημοπράτησης.

Τα εφτά σχήματα πήραν ήδη τα τεύχη δημοπράτησης και σύμφωνα με τον σχεδιασμό, κι αν δεν υπάρξουν νέες καθυστερήσεις, έως το τέλος του φθινοπώρου θα έχουν ολοκληρωθεί οι διαγωνισμοί και τα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας θα έχουν περάσει σε ιδιωτικά χέρια.

Το ενδιαφέρον είναι έντονο και εφτά κοινοπραξίες που περιλαμβάνουν μερικά από τα πιο ηχηρά ονόματα της ελληνικής και διεθνούς αγοράς, διεκδικούν τα δυο «πακέτα» αεροδρομίων που ιδιωτικοποιούνται από το ΤΑΙΠΕΔ με συμβάσεις παραχώρησης 30 συν 10 ετών.

Οι ανάδοχοι θα μοιραστούν την πίτα των άνω των 18 εκατομμυρίων επιβατών τον χρόνο. Μόνο τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Ρόδου, Κω, Κέρκυρας και Χανίων υπολογίζεται ότι εξυπηρετούν πάνω από 13 εκατ. επιβάτες το χρόνο. Αυτά τα πέντε αεροδρόμια προβλέπεται να αναβαθμιστούν με επένδυση άνω των 100 εκ. ευρώ. Άλλα 95 εκατ. ευρώ θα επενδυθούν στα αεροδρόμια Ζακύνθου, Σαντορίνης, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σάμου, Κεφαλονιάς, Ακτίου και Καβάλας, τα οποία εξυπηρετούν περίπου 4 εκ. επιβάτες το χρόνο.

Ο διαγωνισμός χωρίζει τα αεροδρόμια σε δυο «πακέτα». Το πρώτο περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου, Καβάλας. Προαιρετικά μπορούν να προστεθούν τρία από τα αεροδρόμια Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Καλαμάτας και Αγχιάλου.

Η δεύτερη ομάδα περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου και προαιρετικά μέχρι 3 από τα αεροδρόμια της Λήμνου, Χίου, Καρπάθου και Νέας Αγχιάλου.

Τα ελληνικά αεροδρόμια διεκδικούν, ο γαλλικός κατασκευαστικός κολοσσός Vinci σε κοινοπραξία με τον Ελάκτωρ του ομίλου Μπόμπολα, η γερμανική Fraport μαζί με τον Όμιλο Κοπελούζου, η Corporation America από την Αργεντινή με την ΜΕΤΚΑ του Ομίλου Μυτιληναίου, η ελβετική Zurich Airport με τον ελληνοκυπριακό Όμιλο J&P Άβαξ, η γαλλική Aeroports De La Cote d Azur, η αμερικανική Advent International και ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών που ελέγχεται από την γερμανική Hochtief.
http://rizopoulospost.com/παγκόσμιος-πόλεμος-για-τα-ελληνικά-α/#axzz2trXGat1V

 

ΣΧΕΤΙΚΑ: 

Rodney Atkinson to The Guardian about Germany’s treatment of Greece

In early 2102 Wolfgang Schaeuble repeatedly threw last minute spokes in the wheel just as a solution to the Greek finances drew close while  the German company which operates Greece’s international airport in Athens repeatedly, over a period of 10 years, refused to pay over 500 million euros in Value Added Tax owed to the Greek State. 

Δικαιώθηκε η Hochtief του Ελ. Βενιζέλος – Δεν θα πληρώσει ούτε ευρώ στο Δημόσιο (Βίντεο)

Ευρώ δεν θα πληρώσει τελικά η γερμανική εταιρεία «Hochtief»– που διαχειρίζεται τα δικαιώματα του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» στο ελληνικό δημόσιο έπειτα από απόφαση βρετανικού Δικαστηρίου. 
Η εταιρεία «Hochtief» είχε κατηγορηθεί ότι χρωστάει 500 εκατομμύρια ευρώ σε ΦΠΑ στο ελληνικό δημόσιο, αφού δεν είχε καταβάλλει τους απαραίτητους φόρους από την εκμετάλλευση του Διεθνή Αερολιμένα από το έτος 2001 μέχρι και σήμερα. 

ΤΑΙΠΕΔ: Περιφερειακά Αεροδρόμια

 

Ο τομέας των τοπικών αεροδρομίων στην Ελλάδα περιλαμβάνει 39 περιφερειακά αεροδρόμια, ανάμεσα στα οποία αυτά της Θεσσαλονίκης, που είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πόλης της Ελλάδας και που αποτελεί εμπορική είσοδο των Βαλκανίων/Κεντρικής Ευρώπης, της Ρόδου, της Κέρκυρας, των Χανίων, της Κω, της Ζακύνθου, της Σαντορίνης, της Μυτιλήνης, της Σάμου και της Μυκόνου, το οποίο και προσελκύει την πλειοψηφία του διεθνούς τουρισμού.

Κατά την τρέχουσα περίοδο, όλα τα τοπικά αεροδρόμια ανήκουν στο Ελληνικό Δημόσιο χωρίς να έχουν καμία εταιρική δομή, και είναι υπό την επίβλεψη της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ). Έχουν πολύ σημαντική κρυφή αξία που πηγάζει από την δυνατότητα βελτίωσης της χρήσης των υποδομών των αεροδρομίων, όσο κι από την δυνατότητα εμπορικής ανάπτυξης και ανάπτυξης των ακινήτων, τα οποία μένουν σήμερα υπανάπτυκτα και υποχρησιμοποιούνται. Η αναβάθμισή τους μπορεί να ενισχύσει το προφίλ της Ελλάδας ως τουριστικό προορισμό.

Η κυβέρνηση προωθεί τη σταδιακή λειτουργική ανεξαρτητοποίηση των τοπικών αεροδρομίων μέσω της κατηγοριοποίησής τους σε ομάδες που αργότερα θα αποκρατικοποιηθούν βάσει παραχωρήσεων ή που διαφορετικά θα ρευστοποιηθούν ως αποτέλεσμα κάποιας συναλλαγής ή σειράς συναλλαγών. Ύστερα από μία τέτοια αποκρατικοποίηση, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας θα διατηρήσει τον ρόλο του ρυθμιστή των αεροναυτικών υπηρεσιών και του πάροχου υπηρεσιών ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας.

Το Ελληνικό Δημόσιο έχει διορίσει τις Citigroup Global Markets Limited και Eurobank EFG Equities Investment Firm S.A. ως οικονομικούς συμβούλους,  τις Your Legal Partners και Δρακόπουλος & Βασαλάκης δικηγορική εταιρεία ως νομικούς συμβούλους και τις Lufthansa consulting, Γραφείο Δοξιάδη και Alanna Consulting Group ως τεχνικούς συμβούλους προκειμένου να βοηθήσουν με την αποκρατικοποίηση.

Δελτίο Τύπου: Με 7 επενδυτικά σχήματα προχωρά στη Β’ φάση ο διαγωνισμός για τα Περιφερειακά Αεροδρόμια (2013.09.10)

 

http://www.hradf.com/gr/infrastructure/regional-airports

Advertisements

One comment on “«Παγκόσμιος πόλεμος» για τα ελληνικά αεροδρόμια …

  1. Νέο SWAP Τσίπρα για 40 χρόνια με τη Fraport Hellas. Ένα δις ευρώ είναι το δάνειο της Fraport! Σκέτος αέρας η επένδυση.

    Του Καθηγητή Γ.Ζουγανέλη

    ΓΙΑ ΤΑ SWAPS ΤΩΝ ΜΝΗΜΟΝΙΩΝ

    To swap είναι μια συμφωνία ανταλλαγής αξιών σε προκαθορισμένο χρόνο και μπορεί να ερμηνευθεί σαν ένα είδος δανείου. Ένα swap δεν είναι κάτι καταστροφικό αλλά μπορεί να αποβεί καταστροφικό σε περίπτωση αποτυχίας της επένδυσης. Τα swap τα διαχειρίζονται τράπεζες. Η εξασφάλιση των συμβαλλομένων μπορεί να γίνει με CDS (άλλο είδος swap) ή με εγγυήσεις κρατικής περιουσίας αν είναι πολύ μεγάλα και στο Αγγλικό δίκαιο (τα swaps τότε τα λένε “μνημόνια”). Η Ελλάδα, αν θυμάσθε, πλήρωνε τα CDS των δανειστών για να παίρνει δάνεια. Μπορεί και να το κάνει ακόμη.

    Τα swap Τσίπρα που εφαρμόζονται στη περίπτωση αρκετών μεγάλων επενδύσεων στην Ελλάδα είναι swap τύπου property leasing με τελικό εγγυητή το κράτος. Αυτό θα γίνει κατανοητό στη συνέχεια.

    Η ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΚΑΤΑ ΤΗ FRAPORT-HELLAS

    Σύμφωνα με το site της Fraport Hellas
    The 14 Greek regional airports served a total of 25.3 million passengers in 2016, an increase by nine percent year-on-year. Fraport Greece will operate, manage and develop the airports over the next four decades. The airports include in the concession are: Aktion (PVK), Kavala (KVA), Thessaloniki (SKG), Kerkyra/Corfu (CFU), Chania/Crete (CHQ), Kefalonia (EFL), Kos (KGS), Mytilene/Lesvos (MJT), Mykonos (JMK), Rhodes (RHO), Samos (KGS), Santorini (JTR), Skiathos (JSI) and Zakynthos (ZTH).
    Approximately €968 million in long-term financing for the Greek Regional Airports project is being provided by a consortium of leading financial institutions. Some €280 million of the total loan will be used to finance construction projects at the 14 airports, while €688 million were used as part of the upfront concession payment to HRADF. Fraport Greece recently raised its total capital to €650 million.
    ΕΡΜΗΝΕΙΑ
    Tα 14 Ελληνικά αεροδρόμια παραχωρήθηκαν στη Fraport Hellas χωρίς να βάλει δεκάρα απο τη τσέπη της. Δύο απο τα αεροδρόμια ήταν στρατιωτικά για το λόγο αυτό στη συμφωνία συμμετείχε και ο υπουργός των μεγάλων εθνικών γεγονότων και των εθνικών παρελάσεων κ.Καμμένος…

    H Fraport Hellas δανείστηκε 968 εκ. ευρώ από Ελληνικές τράπεζες με σκοπό να δώσει τα 288 από αυτά σε διάφορες κατασκευές που θα κάνει (αν ποτέ γίνουν) και τα 688 στο δημόσιο εφάπαξ. Τα τελευταία θα πάνε στο υπερΤαμείο, δηλαδή στους δανειστές.

    Απο αυτή τη συνδιαλλαγή το κράτος θα έχει συνεισφορά στα έσοδα περίπου 0.4% του ΑΕΠ, αφού 1% ΑΕΠ αντιστοιχεί σε 1,8 δις ευρώ. Σημειώστε, ότι τα 968 εκ. ευρώ σε όλη αυτή τη διαδικασία που προανέφερα δεν είναι απαραίτητο να έχουν βγεί απο τα γκισέ των τραπεζών, που έδωσαν τα δάνεια.
    Η αύξηση κεφαλαίου των 650 εκ ευρώ της Fraport Hellas (που δεν είναι η γνωστή Γερμανική Fraport αλλά μια θυγατρική της στην Ελλάδα χωρίς την ίδια περιουσιακή εξασφάλιση στην επένδυση και τη φερεγγυότητα στο δανεισμό) έγινε υποτίθεται από πώληση μετοχών της στο χρηματιστήριο, που αγοράστηκαν κατά τη γνώμη μου από τους μετόχους της Fraport Hellas με τα χρήματα του τραπεζικού δανείου που πήραν, με εγγύηση την αξία της επένδυσης. Πάλι τα λεφτά δεν είναι απαραίτητο να έχουν φύγει απο τις τράπεζες που τα δάνεισαν. Εκεί είναι ακόμη (αν ποτέ τους υπήρξαν). Τα δικαιώματα μόνο αλλάζουν χέρια.

    Από πού θα βρούν οι τράπεζες τα 688 εκ. ευρώ να τα δώσουν στους δανειστές, όταν τα ζητήσουν; Μπορώ να γράψω βιβλίο για το θέμα. Φαντάζομαι ότι λόγοι “εμπιστοσύνης” επιβάλουν την αλλαγή της διεύθυνσης στην επίσημη κρατική Αρχή για τις Λουμπινιές. Αναμένεται, γιατί μια τέτοια συμφωνία χωρίς εξασφαλίσεις και άλλες που θα ακολουθήσουν είναι κάτι άλλο…

    http://zcode-gr.blogspot.gr/2017/04/swap-40-fraport-12-fraport.html

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s