Μαθήματα Φορολογικής Πολιτικής 2010-2015 /Αγωγή αδικαιολογήτου πλουτισμού του δημοσίου

SEB

Του Κωνσταντίνου Παπακασόλα

Από την έως πρότινος ασκηθείσα φορολογική πολιτική, προκύπτει ότι:

A. Πολύ μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας φορολογήθηκε άδικα, άσκοπα και αντισυνταγματικά καθώς έφτασε σε σημείο ανθρωπιστικής κρίσης. Κι αυτό με ευθύνη και της πολιτείας και της Τρόικα που δεχόταν άκριτα τα εξοντωτικά “ισοδύναμα” και δεν μείωνε την πίεση της.

Β. Το μεγαλύτερο μέρος του δυναμένου να φορολογηθεί (ή κατασχεθεί) πλούτου είχε αποχωρήσει ήδη από τη χώρα τοις ευλογιαις της ελληνικής πολιτείας.

Σε μια οικονομία αντιπαραγωγική, που κατέπεφτε ακόμα περισσότερο λόγω του κλίματος του 2010, και του σκασίματος των χρεών στις τράπεζες, με πτώση ΑΕΠ 25%, πλούτος για φορολόγηση, δεν υπήρχε. Το να έχεις αποτελεσματική φορολογία όταν έπρεπε, δηλαδή υπήρχε πλούτος, απ΄ το 1980 δηλαδή έως και το 2010, είναι κάτι σημαντικό. Το να βάλεις φόρους απ΄ το 2010, αφού ηλθε η κρίση, είναι καταστροφή και μάλιστα προκαλεί επιπρόσθετη ύφεση!

Εδω σχετίζονται δυο εξελίξεις: Η πρόσφατη προτροπή του Κου Σουλτς “να σταματήσει η κοινωνική αδικία των φόρων” και η σπουδή του να “ενθαρρύνει τον Αλέξη Τσίπρα να φορολογήσει επιτέλους τους πολύ πλουσίους που έβγαλαν τα χρήματά τους στο εξωτερικό” και «τα μέτρα κατάσχεσης για τα ποσά που δεν δικαιολογούνται από τις φορολογικές δηλώσεις και την προσαύξηση της περιουσίας για όσους λαμβάνουν εισόδημα ή μισθό από το Δημόσιο (9) και δέσμευσης από το Δημόσιο καταθέσεων, κλπ εφόσον προκύπτει ότι προέρχονται από αδήλωτα εισοδήματα (22 μέτρα-«φωτιά» για την πάταξη της Διαφθοράς, που πρόσφατα εξαγγέλθηκαν)».

Aυτα είναι σημαντικές εξελίξεις καθώς μέχρι σήμερα προκρινόταν η έννοια της «φοροδιαφυγής» σε σχέση με αυτή των «αδήλωτων ή και παρανόμως κτηθέντων εισοδημάτων» που είναι πιο ευρεία της πρώτης και συμπεριλαμβάνει σαφώς ευρύτερη βάση ελεγχομένων και υπόχρεων σε συνεισφορά.

Αντ΄ αυτών, μέχρι σήμερα είχαμε μπαράζ οριζόντιων δημοσιων βαρών, δηλαδή:

– Tο ΕΕΤΗΔΕ που κρίθηκε αρχικά συνταγματικό από το ΣτΕ. Ακολούθως (2014) κρίθηκε αντισυνταγματικό από τον ΑΠ σε τμήμα και στις 18/12/14 θα δικαζόταν σε ολομέλεια. Από το 2011 όμως που θεσπίστηκε, έχουν παρέλκει 4 χρόνια. Όπερ εστί ότι σύντομα ακόμα και αν κριθεί αντισυνταγματικό θα υπάρχει κίνδυνος να παραγράφει ως αξίωση, απ΄ όσους ακολούθως τυχόν προσφύγουν για να αξιώσουν την επιστροφή του.

– Περάν τούτου, το ΕΕΤΗΔΕ αντικαταστάθηκε επί τοις ουσίας με τον ΕΝΦΙΑ, ο οποίος αντικατάστησε στην ουσία τον ΦΑΠ, που πλήρωναν λίγοι, καθώς ο ΕΝΦΙΑ ορίζει όπως το ΕΕΤΗΔΕ φοροδοτική υποχρέωση ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ.

Άρα, νέος νόμος, νέο θέσφατο, άλλη πράξη προσβολής, άλλος νομικός μπελάς κλπ.

– Το ίδιο συνέβη και με το τέλος επιτηδεύματος. Κρίθηκε αρχικά συνταγματικό, χωρίς όμως να έχει κριθεί σε ad hoc υπόθεση, και κατόπιν αυξήθηκε στα 650 ευρώ (από τα 300) χωρίς να το προσβάλλει έως ώρας κανείς (ξανά – νέος νόμος, νέα προσβαλλόμενη πράξη, κλπ).

– Το ίδιο και με τις εισφορές. Αυξήθηκαν με διαδοχικά νομοθετήματα, χωριστά για κάθε ταμείο. Συγχωνευτήκαν τομείς υγείας, μετονομαστήκαν, τροποποιήθηκαν, σε βαθμό που το υποκείμενο της πράξης, θέλει ειδική παράγραφο αναφοράς των καταργήσεων, συγχωνεύσεων κλπ.

Αποτέλεσμα ένα απίστευτο τουρλουμπούκι, νέων νόμων, καταργούμενων νόμων, νέων φόρων, παράλληλων φόρων, φόρων δήθεν τελών, και τελών δήθεν φόρων. Που θεσμοθετήθηκε από παλιά, στο ελληνικό κράτος και εντάθηκε σε βαθμό καταιγιστικό ως σύστημα απομύζησης στα χρόνια των επίσης στρεβλωμένων με «ισοδύναμα» μνημονίων ακριβώς για να είναι παντελώς αδύνατον να προσβληθούν συνολικά και έγκαιρα στα δικαστήρια.

Στο αυτό το σκεπτικό υιοθετήθηκε ΚΑΙ πρωτοφανώς ΠΟΛΥΠΛΟΚΗ διαδικασία προδικαστική φορολογικής προσφυγής με την όποια ζητούνται σωρεία προϋποθέσεων παραδεκτού, και χρηματικές καταβολές και παράβολα ώστε να είναι αδύνατον για τους πολίτες να προσφύγουν, και τρανταχτό παράδειγμα η προσφυγή κατά του φόρου 26% φέτος, όπου ζητούνταν άλλη ενδικοφανούς προσφυγή προηγουμένως με αναφορά παγκόσμιων εισοδημάτων, με στικάκι και cd και πολλά άλλα.

Πιθανός Σκοπός: Η είσπραξη πάσει δυνάμει και ΑΜΕΣΑ το δυνατόν μεγαλυτέρων χρηματικών πόσων, και η παρέλευση ΙΚΑΝΟΥ χρόνου, που ροκανίζει τα όρια της παραγραφής της απαίτησης μέχρι της τελεσίδικης δικαστικής αποφάσεως, που λόγω και της καθυστέρησης της ελληνικής δικαιοσύνης, έρχεται μετά από χρόνια.

Ακόμα και εάν ένα τυχερό σπερματοζωάριο… πολίτης δηλαδή, προσφύγει παρολαυτά και καταφέρει να ακυρώσει κάποιον από τους φόρους,

Α. Αρχικά το δημόσιο θα θεωρήσει ad hoc την απόφαση αυτή, ακόμα και αν ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑD ΗΟC αντισυνταγματική αλλά ΓΕΝΙΚHΣ ΙΣΧΥΟΣ…

Β. Θα έχει παρέλθει τεχνηέντως ΤΟΣΟ ΜΕΓΑΛΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ, που ο μεν τολμητίας πολίτης – προσφεύγων ίσως δικαιωθεί (πχ βγάλει αντισυνταγματικό το ΕΕΤΗΔΕ Ο ΑΠ, και ακολούθως λογω σύγκρουσης ΣΤΕ και ΑΠ θα αποφανθεί ΙΣΩΣ ΚΑΙ ΤΟ ΑΕΔ οριστικά για την αντισυνταγματικότητα του ΕΕΤΗΔΕ, σε ένα ας πούμε χρόνο, το 2016), αλλά!!:

Στο μεταξύ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ υπόλοιπους, που είτε δεν μπόρεσαν, είτε δεν τόλμησαν, είτε αποθαρρύνθηκαν από το να προσφύγουν ΘΑ ΕΧΕΙ ΠΑΡΕΛΘΕΙ το διάστημα για την άσκηση ένδικων μέσων κλπ ώστε η αξίωση τους για επιστροφή του αντισυνταγματικού καταβληθέντος φόρου, ΘΑ ΕΧΕΙ ΠΑΡΑΓΡΑΦΕΙ!

Έτσι ένας – δυο πολίτες θα έχουν τελέσει το πατριωτικό τους καθήκον, θα δικαιωθούν (πιθανώς) θα λάβουν πίσω το φόρο τους, αν τυχόν τον έχουν καταβάλλει, πλην όμως, όλοι οι λοιποί, που θα έχουν δώσει πολλά χρήματα σε φόρους (πολλές φόρες με κατασχέσεις κλπ), δεν θα μπορούν να λάβουν τα καταβληθέντα πίσω, ΛΟΓΩ ΠΑΡΑΓΡΑΦΗΣ!

Ενδέχεται λοιπόν, τα δικαστήρια, αφού θα έχουμε παρακολουθήσει ένα μακροχρόνιο σίριαλ αντικρουόμενων αποφάσεων να αποφανθούν υπέρ της αντισυνταγματικότητας, και, ωσαννά, η δικαιοσύνη θα έχει λάμψει, το Σύνταγμα θα έχει τηρηθεί, πλην όμως, θα έχουν εισπραχτεί από την κυβέρνηση τα χρήματα που ήθελε, από αυτούς που ήθελε. Και η ζωή θα συνεχιστεί…

Όταν νομοθετείται κάποια περικοπή αποδοχών – μισθών, ειδικά στο δημόσιο, είναι άμεσα ορατή και διαγνωσιμη η οικονομική απώλεια των, και σαφής και προσιτή η διαδικασία δικαστικής προσβολής της.

Στους ανέργους και αυτοαπασχολούμενους όμως, η απώλεια εισοδήματος δεν έρχεται με μείωση κάποιων μονίμων και σταθερών σε ύψος αποδοχών (που δεν έχουν) αλλά με την ΑΥΞΗΣΗ των συνολικών τους ετησίων υποχρεώσεων, δηλαδή φόρων, τελών και εισφορών.

Έτσι εν τοις πράγμασι αντιμετωπίζουν πολύ μεγάλο πρόβλημα προστασίας σε σχέση με τους μισθωτούς & Δ.Υ. γιατί

α. Η απώλεια τους δεν είναι μετρήσιμη εύκολα, παρά με το άθροισμα των ετησίων φορολογικών υποχρεώσεων τους σε σχέση με τα επίσης απρόβλεπτα ετήσια έσοδά τους, πράγμα που δεν μπορεί να γίνει με την κανονική ας πούμε οδό αμύνης.

β. Δεν μπορούν να προσβάλλουν το ως άνω άθροισμα φόρων στα δικαστήρια παρά μονό αν τα αφήσουν όλα απλήρωτα και περιμένουν να τους γίνει κατάσχεση (με ανακοπή), πρακτική ψυχολογικά δυσάρεστη.

Πρέπει να κάνουν διαφορετικές προσφυγές αν θέλουν να προσβάλλουν ΕΝΦΙΑ, φόρο εισοδήματος, ΕΕΤΗΔΕ, κλπ και πολύ περισσότερες αν θέλουν να προσβάλλουν ΚΑΘΕ ΕΤΟΥΣ το εκκαθαριστικό, δηλαδή άλλη για το 2013, άλλη για το 2014 κλπ, και να προσβάλλουν σωρεία διατάξεων διαφορετική ανά χρόνο.

γ. Δεν μπορούν εύκολα να προσφύγουν ομαδικά, γιατί ελλείπει η κοινή βάση αποδοχών πχ του δημοσίου. Δηλαδή τα στοιχεία αναφοράς των ανέργων και υποαπασχολουμένων λόγω της εισοδηματικής τους ανομοιογένειας αλλά και των νόμων που διέπουν το φορολογικό και ασφαλιστικό τους καθεστώς ΔΙΑΦΕΡΟΥΝ ριζικά.

Μια λύση ίσως θα ήταν η αγωγή αδικαιολογήτου πλουτισμού. Αδικαιολόγητος είναι ο πλουτισμός του δημοσίου όταν μεταξύ άλλων η αιτία κτήσης του είναι ΜΗ ΝΟΜΙΜΗ Η ΑΝΗΘΙΚΗ. Ανήθικη και μη νόμιμη είναι και η κτήση του πλουτισμού λογω αντισυνταγματικής διάταξης νόμου.

Aν έχει χάσει κάποιος την προθεσμία άσκησης προσφυγής, όντως το δημόσιο έχει πιθανώς γίνει αδικαιολόγητα (αντισυνταγματικά) πλουσιότερο εις βάρος του. Έτσι κάποιος που πλήρωσε 3 χρόνια τέλη επιτηδεύματος + ΕΕΤΗΔΕ + ΦΟΡΟ 26% για Φώτο + ΕΝΦΙΑ + έχει πληρώσει ένα σεβαστό πόσο, το όποιο αδυνατεί να το διεκδικήσει αλλιώς πίσω. Συνήθως βεβαία, δεν τα πλήρωσαν οι ίδιοι, αλλά τα παρακρατούσε η εφορία από την επιστροφή φόρου τους (πχ έχεις να λάβεις 1000 ευρώ επιστροφή αλλά σου κρατεί τέλος επιτηδ. + φόρο και παίρνεις μηδέν).

Αυτή η λύση θεωρητικά μπορεί να βοηθήσει όσους έχουν ήδη καταβάλει, πέραν των δυνατοτήτων τους. Οι προσφυγές από μονές τους έχουν τεράστιο χρονικό, οικονομικό και διαδικαστικό κόστος ενώ η αγωγή χωρίς να έχει ασφυκτικές προθεσμίες δίνει στους οικονομικά αδύναμους μια ευκαιρία διεκδίκησης.

Εν κατακλείδι, η ασκηθείσα αυστηρότατη φορολογική πολιτική, δεν ασκήθηκε κατ΄ αναλόγια των οικονομικών δυνάμεων των Ελλήνων, αλλά τεχνηέντως δόθηκε έμφαση στο να διασπαρθούν οι φορολογικές υποχρεώσεις στα ευρύτερα, αδύναμα οικονομικά στρώματα και με τρόπο τρομακτικά δύσκολο να ανασχεθεί.

Η αρχή της συνεισφοράς στα δημόσια βάρη επιβλήθηκε δυσανάλογα στα στρώματα αυτά ενώ αφέθηκε ανεξέλεγκτος ο βαθύς πλούτος που συσσωρεύτηκε, να αλωνίζει σε χώρες μακρινές.

* Ο κ. Κωνσταντίνος Παπακασόλας είναι δικηγόρος Αθήνας

**

Άρθρο: 71 ΚΔΔ ΑΓΩΓΗ

Αγωγή μπορεί να ασκήσει εκείνος ο οποίος έχει, κατά του Δημοσίου ή άλλου νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου, χρηματική αξίωση από έννομη σχέση δημοσίου δικαίου.
Η κατά τις προηγούμενες παραγράφους αγωγή είναι απαράδεκτη αν πρόκειται για αξίωση φορολογικού εν γένει περιεχομένου.
Άρθρο 78 : Με την επιφύλαξη όσων ορίζονται στην παρ. 4 του άρθρου 71 ή σε τυχόν άλλες ειδικές διατάξεις, αγωγή για αξίωση που θεμελιώνεται στο παράνομο εκτελεστής διοικητικής πράξης ή παράλειψης δεν είναι απαράδεκτη αν, κατά της πράξης ή της παράλειψης αυτής, δεν ασκήθηκε το από τις κείμενες διατάξεις προβλεπόμενο ένδικο βοήθημα. Στην περίπτωση αυτήν, κατά την εκδίκαση της αγωγής έχουν εφαρμογή τα οριζόμενα στην παρ. 2 του άρθρου 80

(80, παρ.2: Με την επιφύλαξη των οριζομένων στην παρ. 4 του άρθρου 71 ή σε τυχόν άλλες ειδικές διατάξεις, αν η αξίωση θεμελιώνεται στο παράνομο εκτελεστής διοικητικής πράξης ή παράλειψης, το δικαστήριο, εφόσον δεν υπάρχει δεδικασμένο, κρίνει παρεμπιπτόντως τη νομιμότητα της πράξης ή της παράλειψης αυτής.)

 

http://www.capital.gr/Articles.asp?id=2218242

https://lawyalty.wordpress.com/2015/02/03/μαθήματα-φορολογικής-πολιτικής-2010-2015/

 

ΣΧΕΤΙΚΑ

ΑΕΔ 3/2012,Πότε οι διαφορές από αδικαιολόγητο πλουτισμό του Δημοσίου ή νπδδ είναι διοικητικές διαφορές ουσίας και πότε ιδιωτικές.

και

Φορολογία 2014 – Ληστεία μετά φόνου σε εξέλιξη (δεύτερο μέρος)

Υπερφορολογική γενοκτονία

Παράνομη υπερφορολόγηση με στέρηση Ιδιοκτησίας και Δικαιώματος Δικαστικής Προστασίας

Αντισυνταγματικότητα της φορολόγησης ακινήτων, προσφυγή φορολογούμενου στο ΣτΕ για τον ΦΑΠ

Ανυπαρξία φοροδοτικής ικανότητας ισον ανυπαρξία εισφοροδοτικής ικανότητας (Short Version).

Aγγελτήριο θανάτου για 150.000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις από Προβόπουλο

Advertisements

One comment on “Μαθήματα Φορολογικής Πολιτικής 2010-2015 /Αγωγή αδικαιολογήτου πλουτισμού του δημοσίου

  1. «ΛΗΣΤΕΙΑ»… ΜΕΤΑ ΦΟΡΟΥ
    Αποκάλυψη «Ε.Τ.»: Δήμευση εισοδήματος έως και 72,45% από εκκαθαριστικό και ΕΦΚΑ

    Παρασκευή 2 Ιουνίου 2017, 8:07πμ
    Σοκάρει ο πραγματικός λογαριασμός σε φόρους και εισφορές προς τον ΕΦΚΑ που καλούνται να πληρώσουν από φέτος εκατοντάδες χιλιάδες ελεύθεροι επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενοι, καθώς οι τελικές επιβαρύνσεις όπως προκύπτουν από τις δηλώσεις που υποβάλλουν φτάνει μέχρι και το 72,45% του εισοδήματος.

    Οι επαγγελματίες που αντικρίζουν τι τους αναλογεί πραγματικά να καταβάλουν στο κράτος, πέφτουν «ξεροί», καθώς διαπιστώνουν ότι αντί για φόρους και εισφορές, υφίστανται δήμευση εισοδήματος.

    Το κύριο βάρος δε των επιβαρύνσεων αυτών προέρχεται από τις εισφορές του ΕΦΚΑ που για τα μεσαία και υψηλά εισοδήματα εκτινάσσεται σε διπλάσια και τριπλάσια ποσά από αυτά που οι ίδιοι επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενοι πλήρωναν μέχρι το 2016.

    Θα έλεγε κανείς ότι αυτό που διαπράττει η κυβέρνηση (σ.σ. παραφράζοντας ένα από τα κλισέ του αστυνομικού ρεπορτάζ) είναι όχι «ληστεία μετά φόνου» αλλά «ληστεία μετά φόρου και εισφορών».

    Εκκαθάριση…
    Το σοκ που προκαλεί ο διπλός λογαριασμός από τα εκκαθαριστικά της εφορίας και τις εισφορές του ΕΦΚΑ αποκαλύπτεται σε δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα που δημοσιεύει ο Ελεύθερος Τύπος, με βάση τις πραγματικές εκκαθαρίσεις φόρου και εισφορών που βγάζουν οι φετινές δηλώσεις.

    1 Στο πρώτο παράδειγμα μία ομόρρυθμος εταιρία (Ο.Ε.) με δύο μέλη και κέρδη (έσοδα μείον έξοδα) 30.119 ευρώ το 2016 καλείται να πληρώσει το 60,4% σε φόρους και εισφορές το 2017. Το κάθε μέλος από μηνιαίο εισόδημα 1.250 ευρώ καταλήγει να πληρώνει τα 755 ευρώ σε φόρους και εισφορές και μένουν 495 ευρώ καθαρά τον μήνα! Με αυτό το ποσό θα πρέπει να πληρώσουν για τα έξοδα παιδιών, για σούπερ μάρκετ, για ΕΝΦΙΑ, για μετακινήσεις, για λογαριασμούς ρεύματος, νερού, τηλεφώνου κ.λπ. Ο λογαριασμός είναι ηλίου φαεινότερον ότι δεν βγαίνει. Τα βάρη που έχουν φορτωθεί είναι ασήκωτα και ο μόνος τρόπος για να μπορέσουν να ζήσουν οι επαγγελματίες με τέτοιες υποχρεώσεις είναι αυτός της μαύρης οικονομίας, δηλαδή η φοροαποφυγή, που επιλέγεται ως έσχατη λύση επιβίωσης.

    2 Στο δεύτερο παράδειγμα ένας φαρμακοποιός με κέρδη (έσοδα μείον έξοδα) 60.244 ευρώ το 2016 καλείται να πληρώσει για το 2017 το 72,45% του εισοδήματος σε φόρους και εισφορές. Και εδώ τη μεγάλη «ζημιά» την κάνουν οι εισφορές στον ΕΦΚΑ, καθώς η τελική πραγματική ασφαλιστική επιβάρυνση για φέτος φτάνει στα 15.000 ευρώ, όταν το 2016 ήταν 5.000 με 6.000 ευρώ! Αυτή η εκτίναξη των εισφορών από 5.000 στα 15.000 ευρώ (τριπλάσια επιβάρυνση) είναι που οδηγεί σε δήμευση εισοδήματος! Απόδειξη ότι από τα 60.244 ευρώ που έβγαλε το 2016 μένουν στην τσέπη μόλις 16.598 ευρώ, μετά την αφαίρεση των φόρων και των εισφορών του 2017!

    Επιβαρύνσεις
    Από τα δύο αυτά παραδείγματα αποκαλύπτεται ότι ο λογαριασμός είναι υψηλός όχι μόνο για τα υψηλά εισοδήματα, αλλά και για τα μεσαία όπως και τα μικρά εισοδήματα, όπως φαίνεται στο πρώτο παράδειγμα όπου στην επιχείρηση με τα κέρδη των 30.119 ευρώ οι δύο μέτοχοι μοιράζονται ένα εισόδημα 15.059 ευρώ και από αυτό, στο τέλος της ημέρας (μετά τους φόρους και τις εισφορές), ο καθένας μένει με 5.961,79 ευρώ στην τσέπη ως καθαρό ετήσιο εισόδημα!

    Αξίζει δε να σημειωθεί ότι οι επιβαρύνσεις του 2017 προσαυξάνονται και από την αύξηση της προκαταβολής φόρου που από το 75% που ήταν το 2016 αυξάνεται στο 100% το 2017. Για παράδειγμα, στα κέρδη των 60.244 ευρώ ο φόρος του 2017 είναι 20.109 ευρώ και η προκαταβολή φόρου για το 2018 που θα πρέπει επίσης να πληρωθεί με τον κύριο φόρο του 2017 είναι στο 100%, δηλαδή άλλα 20.109 ευρώ, και συνολικά 40.218 ευρώ. Από το ποσό αυτό θα αφαιρεθεί η περσινή προκαταβολή φόρου που ήταν 12.222 ευρώ και υπολογίστηκε στο 75% του κύριου φόρου του προηγούμενου έτους.

    Επίσης στις ατομικές επιχειρήσεις ενώ πέρυσι ο φόρος υπολογιζόταν με ανώτατο συντελεστή 33%, φέτος θα υπολογιστεί με βάση την ενιαία κλίμακα, δηλαδή από 22% ως 45%.

    Με τις προσαρμογές αυτές, η καθαρή φορολογική επιβάρυνση για το 2017, μετά και την αφαίρεση της περσινής προκαταβολής φόρου, διαμορφώνεται στα 27.996 ευρώ.

    Στο ποσό αυτό έρχονται να προστεθούν και οι εισφορές στον ΕΦΚΑ για το 2017 που υπολογίστηκαν (βάσει καθαρού φορολογητέου εισοδήματος του 2016) στα 1.020 ευρώ τον μήνα, δηλαδή στα 12.240 ευρώ ετησίως.

    Το ποσό των 12.240 ευρώ υπέρ του ΕΦΚΑ είναι μετά την έκπτωση εισφορών που προβλέπει ο νόμος 4387/2016 για τους επιστήμονες η οποία διαμορφώνεται στο 50% για τμήμα εισοδήματος από τα 7.033 ως 13.000 ευρώ και από εκεί και πάνω η έκπτωση εισφορών ακολουθεί φθίνουσα πορεία κατά 1 μονάδα ανά 1.000 ευρώ εισοδήματος.

    Δηλαδή η εισφορά που αναλογεί στα 1.000 ευρώ εισοδήματος από τα 13.000 ως τα 14.000 ευρώ έχει έκπτωση 49%. Για τα επόμενα 1.000 ευρώ (από 14.000 ως 15.000 ευρώ) η εισφορά υπολογίζεται με έκπτωση 48%. Οι εκπτώσεις εισφορών τερματίζουν στα 58.000 ευρώ, που σημαίνει ότι οι εισφορές για τμήμα εισοδήματος από 58.000,01 ευρώ και πάνω υπολογίζονται κανονικά άνευ μειώσεων.

    Επιστήμονες
    Στην περίπτωση των επιστημόνων (μηχανικών, γιατρών, φαρμακοποιών, και δικηγόρων), οι εισφορές που τους έστειλε ο ΕΦΚΑ έχουν μεν τις εκπτώσεις που λέει ο νόμος, αλλά δεν έχουν το σύνολο των ασφαλίστρων, καθώς οι υπηρεσίες του ΕΦΚΑ υπολόγισαν για όλους μόνον την εισφορά σύνταξης 20% και την εισφορά ασθενείας 6,95%. Οι επιστήμονες όμως έχουν και εισφορές για επικουρικό 7% αλλά και για εφάπαξ που είναι άλλο ένα 4%.

    Εχουν εκκρεμότητες
    Οι μηχανικοί έχουν όλο το πακέτο και το σύνολο των πραγματικών εισφορών του 2017 δεν είναι 26,95% που τους έχει στείλει ο ΕΦΚΑ, αλλά 37,95% (με ένα 7% επιπλέον στο επικουρικό και ένα 4% για το εφάπαξ που δεν έχουν χρεωθεί και θα σταλούν πιθανότατα μετά τον Ιούλιο).

    Οι δε υγειονομικοί (γιατροί-φαρμακοποιοί) πήραν τα ειδοποιητήρια με εισφορά 26,95% αλλά έρχεται και αναδρομικό ραβασάκι με ένα 4% εισφορά για το εφάπαξ. Η πραγματική επιβάρυνση από τον ΕΦΚΑ θα είναι 30,95% και όχι 26,95%.

    Με αυτή την επιβάρυνση η εισφορά αντί για 12.240 ευρώ (που αναφέρεται στο δεύτερο παράδειγμα) ανεβαίνει στις 15.000 ευρώ!

    Με το τέλος επιτηδεύματος των 650 ευρώ, το σύνολο φόρων και εισφορών που καλείται να πληρώσει ένας φαρμακοποιός με εισόδημα 60.244 ευρώ φτάνει στα 43.646 ευρώ!!!

    Πιο άγρια αφαίμαξη από το 2018
    Το μαρτύριο όμως των εξοντωτικών «φοροασφαλιστικών χαρατσιών» και η δήμευση εισοδημάτων δεν σταματούν στο 2017, αλλά το 2018 έρχεται και νέο σοκ, γιατί οι φετινές εισφορές στον ΕΦΚΑ δεν θα αφαιρεθούν από το αρχικό εισόδημα, όπως έγινε πέρυσι. Οι εισφορές δηλαδή θα προστεθούν στο καθαρό εισόδημα που θα αποκτηθεί το 2017 και επί αυτού του εισοδήματος θα υπολογιστούν οι νέες εισφορές του 2018. Για να χρυσωθεί το χάπι ο νέος νόμος με τα μέτρα του 4ου Μνημονίου (4472/2017) προβλέπει ότι πρώτα θα γίνει έκπτωση 15% στο εισόδημα και στη συνέχεια θα προστεθούν οι εισφορές. Αν υποθέσουμε για παράδειγμα ότι το 2017 το καθαρό εισόδημα είναι 60.000 ευρώ, τότε για τις εισφορές του 2018 θα γίνει έκπτωση 15%, οπότε το εισόδημα υπολογισμού εισφορών θα διαμορφωθεί στα 51.000 ευρώ και επάνω, σε αυτό θα προστεθούν οι εισφορές του 2017, δηλαδή τα 15.000 ευρώ. Η νέα βάση υπολογισμού εισφορών δηλαδή για το 2018 θα είναι 66.000 ευρώ που θα οδηγήσει σε ακόμη μεγαλύτερη επιβάρυνση από αυτή του 2017.

    Το 2019 δεν θα υπάρχει η έκπτωση 15%, που σημαίνει ότι η επιβάρυνση θα είναι ακόμη μεγαλύτερη.

    Το αίτημα για μείωση εισφορών αποκτά πλέον «εθνική φωνή» και όσο πιο γρήγορα ανατραπεί αυτό το καθεστώς εισφορών τόσο πιο άμεσα θα αντιδράσουν τα πιεσμένα ελατήρια της οικονομίας και της κοινωνίας.

    pinakas-efka

    ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΤΙΚΟΣ
    kkatikos@e-typos.com

    Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου

    http://www.eleftherostypos.gr/oikonomia/104734-apokalypsi-e-t-dimeysi-eisodimatos-eos-kai-7245-apo-ekkatharistiko-kai-efka/

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s