Στα 324 δις. (181% του ΑΕΠ) εκτινάχθηκε το δημόσιο χρέος το 2014 – Αυξήση 2,4 δις. σε ένα τρίμηνο

3457ef716abb15b54537755ff6bb8028_L

Στα 8,6 δισ. έφτασαν οι συμφωνίες Repos

Ασυγκράτητο το δημόσιο χρέος της χώρας, το οποίο αυξήθηκε κατά 2,4 δισ. ευρώ στο τελευταίο τρίμηνο του 2014 φτάνοντας στα 324,127 δισ. ευρώ ή στο 181% του ΑΕΠ.
Πριν από τρεις μήνες, στο τέλος Σεπτεμβρίου, το δημόσιο χρέος είχε διαμορφωθεί στα 321,732 δισ. ευρώ ή στο 179,8% του ΑΕΠ.

Τα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους δείχνουν ότι το δημόσιο χρέος αυξάνεται με τον ίδιο ρυθμό με τον οποίο τρέχει το ονομαστικό ΑΕΠ της χώρας (0,74%).

Επιβεβαιώνουν, με άλλα λόγια, την περιβόητη «δυναμική του δημόσιου χρέους».
Παρά το «κούρεμα» και το πρόγραμμα επαναγοράς που προηγήθηκαν, το μέγεθός του συνεχίζει να προκαλεί συνθήκες ασφυξίας στην οικονομία χτυπώντας καμπανάκι για μία νέα αναδιάρθρωση.

Σε σχέση με το 2013, το δημόσιο χρέος αυξήθηκε κατά 5 δισ. ευρώ, ενώ για το 2014 ο πήχης είχε τοποθετηθεί στα 321,8 δισ. ευρώ.

Για φέτος, το δημόσιο χρέος θα παραμείνει στα υψηλά αυτά επίπεδα.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις του υπουργείου Οικονομικών, θα διαμορφωθεί σε 324,1 δισ. ευρώ με όποιες επισφάλειες έχει η συγκεκριμένη εκτίμηση, λόγω των αβεβαιοτήτων που ελλοχεύουν για την ανάπτυξη που θα σημειώσει φέτος η ελληνική οικονομία (2,9% είναι ο στόχος του προϋπολογισμού).
Διευκρινίζεται ότι τα στοιχεία αφορούν το συνολικό χρέος ή χρέος κεντρικής κυβέρνησης, το οποίο συμπεριλαμβάνει τους τίτλους που κατέχουν Ελληνες και ξένοι θεσμικοί επενδυτές και ιδιώτες αλλά και τα ομόλογα που κατέχουν κρατικοί φορείς, όπως ασφαλιστικά ταμεία κ.λπ.

Τα ομόλογα των φορέων γενικής κυβέρνησης αποτελούν το ενδοκυβερνητικό χρέος, το οποίο υπολογίζεται σε 7,2 δισ. ευρώ και αφαιρείται από το συνολικό και προκύπτει το χρέος γενικής κυβέρνησης, που παρακολουθούν η Κομισιόν και οι αγορές.

Αμετάβλητες παρέμειναν για το ίδιο διάστημα οι εγγυήσεις που παρέχει το Δημόσιο προς δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς για τον δανεισμό τους από ελληνικές ή ξένες τράπεζες. Ειδικότερα, το ύψος των εγγυήσεων που χορηγήθηκαν από το Ελληνικό Δημόσιο τον Δεκέμβριο του 2014 διαμορφώθηκαν σε 16,6 δισ. ευρώ από 16,7 δισ. ευρώ τον Σεπτέμβριο.

Στο τέλος Δεκεμβρίου τα ταμειακά διαθέσιμα του Δημοσίου ήταν 2,574 δισ. ευρώ από 2,260 δισ. ευρώ που ήταν πριν από ένα τρίμηνο, επιβεβαιώνοντας έτσι τις ανησυχίες που είχαν εκδηλωθεί το προηγούμενο διάστημα και οι οποίες είχαν να κάνουν με τον τρόπο κάλυψης των υποχρεώσεων του κράτους από τη στιγμή που η Αθήνα – λόγω της διακοπής της 5ης αξιολόγησης του ελληνικού προγράμματος από την τρόικα – δεν μπορούσε να πάρει τη δόση των 7,2 δισ. ευρώ.

Στοιχείο, που είναι ενδεικτικό για τον εφιάλτη των πληρωμών που έζησε η προηγούμενη κυβέρνηση, είναι ότι για να μπορέσουν να καλυφθούν όλα τα έξοδα του προϋπολογισμού (μισθοί, συντάξεις, δάνεια, τόκοι) το Γενικό Λογιστήριο «σκούπισε» 3,1 δισ. ευρώ από τα ταμειακά υπόλοιπα των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης.

Σύμφωνα με αξιωματούχους του Γενικού Λογιστηρίου, οι πράξεις Repoς που επισύναψε το Δημόσιο έφτασαν τα 8,6 δισ. ευρώ τον Δεκέμβριο, από 5,5 δισ. ευρώ που ήταν το ύψος των συμφωνιών τον Σεπτέμβριο του 2014.
Σε ανάλογες κινήσεις προχώρησε και η υφιστάμενη κυβέρνηση για να μπορέσει να ξεπεράσει τη χρηματοδοτική ασφυξία του Μαρτίου.

Η λύτρωση από τη σημερινή δύσκολη κατάσταση ήρθε για τον Γιάνη Βαρουφάκη από τα έντοκα.
Βέβαια μπορεί ο ΟΔΔΗΧ να άντλησε 1,14 δισ. ευρώ από τη χθεσινή δημοπρασία των εντόκων γραμματίων εξάμηνης διάρκειας, όμως το κόστος της έκδοσης ήταν μεγαλύτερο από την προηγούμενη.
Το επιτόκιο διαμορφώθηκε στο 2,97%, αυξημένο κατά 22 μονάδες βάσης σε σχέση με την προηγούμενη αντίστοιχη έκδοση του Φεβρουαρίου (2,75%).

Μάριος Χριστοδούλου

http://bankingnews.gr/οικονομία/item/185262-στα-324-δισ-ή-στο-181-του-αεπ-εκτινάχθηκε-το-δημόσιο-χρέος-το-2014-αυξήθηκε-κατά-2,4-δισ-μέσα-σε-ένα-τρίμηνο.html

 

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ 

Δημόσιο Χρέος είναι το Χρέος της Κεντρικής Διοίκησης η οποία περιλαμβάνει την Προεδρία της Δημοκρατίας, τα Υπουργεία και τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, καθώς και τις Ανεξάρτητες Αρχές που δεν έχουν νομική προσωπικότητα. Για λόγους στατιστικής ταξινόμησης, η Βουλή των Ελλήνων περιλαμβάνεται και αυτή στην Κεντρική Διοίκηση, σύμφωνα με τον Κανονισμό της, ως προς τον προϋπολογισμό εξόδων και τον ισολογισμό−απολογισμό αυτής. Οι φορείς της Κεντρικής Διοίκησης και οι υποδιαιρέσεις τους σε ειδικούς φορείς είναι διοικητικές της μονάδες και μονάδες του προϋπολογισμού της, χωρίς αυτοτελή νομική προσωπικότητα.

Το Χρέος της Κεντρικής Διοίκησης διαφέρει από το Χρέος της Γενικής Κυβέρνησης (Χρέος κατά Μάαστριχτ) κατά το ποσό του ενδοκυβερνητικού χρέους και λοιπών στοιχείων που προβλέπονται από τον ESA.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ 

– ΜΗΤΡΩΟ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΚΑΙ ΦΟΡΕΩΝ ΤΗΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ  ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ

5 comments on “Στα 324 δις. (181% του ΑΕΠ) εκτινάχθηκε το δημόσιο χρέος το 2014 – Αυξήση 2,4 δις. σε ένα τρίμηνο

  1. Επισφαλής η κατάστασις της Ελληνικής Οικονομίας

    του Κωνσταντίνου Κόλμερ

    Σεπτεμβρίου 30, 2014

    …..

    Επισήμως, το δημόσιον εξωτερικό χρέος εμφανίζεται στο ύψος των 322 δις. ευρώ. Το μέγεθος αυτό υποτιμά τις υποχρεώσεις της χώρας προς το εξωτερικό, καθ’ όσον οι τράπεζες έχουν χρηματοδοτηθή από την Τράπεζα της Ελλάδος με 60,7 δις. ευρώ και άλλα 64 δις. ευρώ απ’ το TARGET, εξοφλητέα το 2016, το αργότερον.
    Δοθέντος, όμως, ότι ως εγγύησις έχουν δοθή ομόλογα του Ελληνικού δημοσίου, προεξοφλούμενα στο 42% της ονομαστικής των αξίας, το ακαθάριστο δημόσιο χρέος πλησιάζει τα 619 δις. ευρώ. Ποίος μακροπρόθεσμος επενδυτής θα τοποθετήσει τα κεφάλαιά του εις μίαν τόσον υπερδανεισμένη χώρα (ΔΧ =243% του ΑΕΠ);

    Οι Ελληνικές τράπεζες αδυνατούν να εκδώσουν εγγυητικές επιστολές και να δανεισθούν στην διατραπεζικήν αγορά. Οι αυξήσεις κεφαλαίων, 9 περίπου δις. ευρώ μέχρι τούδε, γίνονται από κερδοσκοπικά κεφάλαια του εξωτερικού (hedge fund).
    Ως αποτέλεσμα, η ρευστότης ουσιαστικώς είναι ανύπαρκτος διά την Ελληνική αγοράν , η οποία στενάζει λόγω της ελλείψεως ξένων πιστώσεων και εγχωρίου χρηματοδοτήσεως. Μία στις δύο επιχειρήσεις είναι χρηματοδοτικώς ευάλωτη.

    Σαν μη έφθαναν τα δυσμενή αλλ’αποκρυπτόμενα τεχνηέντως στοιχεία, το επικαιροποιημένο μνημόνιο Νο 3 προβλέπει αύξησι των τοκομεριδίων των Ελληνικών ομολόγων κατά μία μονάδα, το 2015 στο 3% , στο 3,65% το 2020 και στο 4,3% το 2021.Τα ομόλογα αυτά είναι με κυμαινόμενα εν συνεχεία επιτόκια.
    ….

    Η έκδοσις λχ. του προσφάτου 5ετούς δανείου, προς 4,95%, που τόσον πανηγυρίσθη διεθνώς, θα φθείρη περαιτέρω την δανειακή ικανότητα της χώρας (affordability)(**) και θα επιβαρύνει τα τοκοχρεωλύσια του 2019 στα 22 δις. ευρώ αντί 16,6.
    Εκ των ανωτέρω, συνάγεται το συμπέρασμα ότι η Ελλάς χρειάζεται μείωσι του δημοσίου χρέους εις χείρας των ξένων 16 κυβερνήσεων της Ευρωζώνης, τουλάχιστον κατά 50%.
    Κατά την UBS, η Ελληνική οικονομία δεν ημπορεί να εξυπηρετήσει εξωτερικό χρέος μεγαλύτερο των 200 δις. ευρώ. Δηλαδή χωρίς ένα νέο, μεγάλο «κούρεμα» του χρέους, δεν ημπορεί ν’ αναπτυχθή διά να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της.

    Οι Ευρωπαϊκές κυβερνήσεις αδυνατούν να «πωλήσουν» το αναγκαίο «κούρεμα» στην εκλογική των πελατεία και προσανατολίζονται στην επιμήκυνσι του χρέους cum μείωσι επιτοκίων.
    Τούτο, όμως, δεν επαρκεί διά την κάλυψι των αναγκών της Ελληνικής οικονομίας, η οποία πάσχει από ανίατο χρηματοδοτικό κενό, υπό την παρούσα μορφή διαχείρισης. Άρα, η αλλαγή οικονομικής στρατηγικής είναι εκ των «ων ουκ άνευ».

    Συνοπτικώς, η παρούσα κατάστασις της Ελληνικής οικονομίας δεν αφήνει περιθώρια αισιοδοξίας, καθ’ όσον:

    – Οι καταθέσεις μειώνονται.
    – Το δημόσιον έλλειμμα το 2013 ήταν 23 δις. ευρώ
    – Οι τραπεζικές χορηγήσεις περιορίζονται.
    – Οι δημόσιες επενδύσεις είναι ανεπαρκείς.
    – Η ιδιωτική κατανάλωσις ασθενής.
    – Η φορολογική πίεσις της ιδιωτικής οικονομίας μεγάλη.
    – Η εξαγωγική δραστηριότης φθίνουσα.
    – Η γραφειοκρατία και η διαφθορά στο δημόσιον αμείωτος.
    – Η φοροδιαφυγή, ιδίως του ΦΠΑ, άνευ προηγουμένου.
    – Το κοινωνικό κόστος της προσαρμογής τεράστιον.
    – Η εθνική ανεξαρτησία απωλεσθείσα τουλάχιστον μέχρις του 2030.
    – Οι δυσμενείς δημογραφικές εξελίξεις και η εισροή μουσουλμάνων λαθρομεταναστών ανερχόμενες.

    Σημειώσεις
    (*) Μέχρι του έτους 2030, η Ελλάς καλείται να πληρώσει 163,75 δις. ευρώ χρεωλύσια και 158,36 δις. ευρώ τόκους, αλλά το ανησυχητικώτερον είναι ότι η σχέσις χρεολυσίων προς τόκους αυξάνει και πλησιάζει το 100% και το 2022 θα το έχει υπερβή. «Δανείζουσιν ό λαμβάνουσιν υπέρ του δανείσαι», ως λέγει ο Πλούταρχος.
    (**) «Ικανότης δανεισμού» λέγεται ο λόγος του επιτοκίου προς τα δημόσια έσοδα, που στις δημοκρατίες δεν ημπορεί να υπερβή το 10% εις καμμία περίπτωσιν. Εάν οι δημόσιες εισπράξεις είναι 80 δις. ευρώ εφέτος, οι δαπάνες για τόκους δεν ημπορούν ν’ αυξηθούν πέραν των 8 δις. ευρώ. Στην πραγματικότητα, πλησιάζουν το ποσόν αυτό μαζί με τους υψηλούς τόκους των εντόκων γραμματίων, αλλά, καθώς το ΑΕΠ υποχωρεί, τα δημόσια έσοδα μειώνονται, ενώ οι δαπάνες των τόκων αυξάνουν, με επιτόκια των αγορών κεφαλαίων υπερδιπλάσια, εν συγκρίσει εκείνων της ΕΚΤ ή του EMS. Ως χώρα η Ελλάς πλησιάζει στο σημείο του ne plus ultra (μη περαιτέρω).

    http://neapolitiki.gr/επισφαλής-η-κατάστασις-της-ελληνικής/

  2. What would a clean bailout exit for Greece mean in numbers?

    10/10/2014

    After the ESM and the IMF, the ECB is Greece’s third largest creditor. As part of the SMP program it accumulated more than 55 billion euros of Greek government bonds which were excluded from the PSI and are still being serviced and repaid as normal. The outstanding amount at the moment must be just over 27 billion euros.
    The holdings of the ECB and other eurozone national central banks (NCB) have a significant impact on Greece’s debt maturity profile until 2020.
    Excluding Eurosystem holdings, Greece would be looking at a very modest level of debt that it would have to roll over. 2017 and 2019 reflect the 3 and 5 year issues earlier in the year.

    These holdings in 2015 and 2016 require financing of 8.6 billion euros – 6.3 billion euros in 2015 alone. The servicing costs are an estimated 1.6 billion euros, by far the heaviest part of Greece’s debt to service since the new bonds that were exchanged to avoid the PSI had exactly the same principal, maturity and coupon payments. This has important implications for the primary surplus that Greece is expected to achieve so it can service its debt without accumulating new one.

    In November 2012 the Eurogroup agreed that the profits of those holdings would return to Greece, solely for the purpose of paying back debt. The decision is not endorsed by all central banks and does not change the financing requirement as Greece has to meet the maturity.
    The figure that is required to repay the ECB and other central banks over the next 5 years is just short of 23 billion euros. No other creditor has so many claims on Greece until the end of the decade. Not even the IMF.
    IMF

    The IMF has disbursed to Greece 20.1 billion euros as part of the first program under a Stand-By Arrangement (SBA) and has additionally disbursed 12 billion during the second program in the form of an Extended Fund Facility (EFF). The last disbursement was 3.5 billion euros in the summer.

    The IMF started being repaid for the SBA last year and by year to date calculations it must have received just under 4 billion euros from the 7.4 billion that it is due to receive in 2014.

    Greece will have a long relationship with the IMF in the years to come. It is due to repay all funds of the first program by the end of 2016 and then start repaying the second program between 2016 and 2026, assuming Greece uses all the remaining funds available, a total of 16 billion euros.
    It is widely reported that Samaras’s intention is to use the 7 billion earmarked for 2014 and forego 2015 and 2016 disbursements.

    By the end of the year the debt to the IMF will represent 16.9 percent of Greek GDP. Irrespective of what happens with the IMF financing that remains, Greece needs 12.7 billion euros to continue the IMF repayments in 2015 and 2016. Servicing costs of the IMF loans come to just over 1 billion euros annually in 2015 and 2016, gradually reducing as the SBA gets fully repaid and the EFF gets amortised.

    ESM

    With approximately 145 billion euros in loans, the ESM is by far the largest creditor of Greece, holding 43 percent of the country’s outstanding debt. The ESM is also the creditor that offers the most favourable terms since the November 2012 Eurogroup after the decision that interest payments to the ESM would be deferred for 10 years and loan maturities extended for 15 years. The average maturity of the ESM loans is now 32 years and the budget is only burdened by small fees on the disbursements, which are due to be completed by the end of the year.
    Once interest payments resume in 2023, they are expected to have a sizeable impact on the budget.

    Bilateral loans

    The loans of the first program, aka Greek Loan Facility, amount to 52.9 billion euros. They were also extended in November 2012 by 15 years and had another 100 basis points shaved off the interest rate, which was reduced to 50 basis points above the 6-month Euribor rate. Current servicing cost stands at circa 0.7 percent annually and a budget burden of just under 400 million.
    PSI exchanged bonds
    Right after the PSI, 31.5 percent of the 197 billion euros of eligible bonds were exchanged for the equivalent of 62 billion euros in series maturing between 2022 and 2042.
    In December 2012, using approximately 11 billion of ESM funding, Greece bought back just under 32 billion euros of that PSI exchanged debt with a net debt reduction of 20 billion.
    The outstanding amount of circa 30 billion euros has the same repayment schedule between 2022 and 2042. Up to 2015 the servicing of that debt has a 2 percent interest, increasing to 3 percent up to 2020, reaching 4.3 percent from 2022 onwards. The immediate budget impact is 600 million for next year and 900 million from 2016.

    Holdouts

    Greece had approximately 8.5 billion euros of holdouts on the PSI process. They are all foreign law bonds that escaped the retroactive application of Collective Agreement Clause (CAC) introduced to all the Greek law bonds.
    Holdout bonds are being serviced as normal and interest payments have an estimated budget impact of less than 500 million euros.
    Selected maturities and financing needs over the next few years are captured in the chart below by the IMF.

    While there is an obvious political motivation in aiming for an exit from the bailout at the end of this year, the economic aspects of such a decision make it far from a cut and dried issue.
    The ECB/NCB holdings and the IMF repayments pose the most immediate challenges for Greece to have a clean troika break with the combined financing requirements over the next two years exceeding 20 billion euros, reaching 15 billion euros for 2015.

    http://www.macropolis.gr/?i=portal.en.the-agora.1574#sthash.X7knIMj2.dpuf

Leave a reply to justiceforgreece Cancel reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.