ΣτΕ: Προσφυγή κατά του Υπουργού Εθνικής Άμυνας για το Ναυτικό Οχυρό Αγίου Στεφάνου

Κοινό ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Της “Κίνησης Πολιτών κατά του Ξεπουλήματος και της Καταστροφής του Ερημίτη”.

Της Περιφερειακής Παράταξης Περιφέρειας Ιονίων Νήσων “ΑΝΑΣΑ”.

Της Δημοτικής Παράταξης Δήμου Κέρκυρας “ΕΜΠΡΟΣ μ” εσένα για την Κέρκυρα”.

“Προσφυγή στο ΣτΕ κατά του Υπ. Εθνικής Άμυνας.

“Εκχωρείται η Εθνική Κυριαρχία σε ιδιώτες επενδυτές !”.

Σήμερα 30/09/13, εκπρόσωποι της Συντονιστικής Επιτροπής της “Κίνησης Πολιτών κατά του Ξεπουλήματος και της Καταστροφής του Ερημίτη” της Περιφερειακής Παράταξης “ΑΝΑΣΑ”, της Δημοτικής Παράταξης “ΕΜΠΡΟΣ” και ενεργοί πολίτες, προσέφυγαν στο ΣτΕ κατά του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, για την ακύρωση τουυπ. αρ. 60 από 8 Μαΐου 2013 Προεδρικού διατάγματος «Τροποποίηση του Ναυτικού Οχυρού Αγίου Στεφάνου» (ΦΕΚ 111/Α/14-05-2013).

Στα πλαίσια των μεθοδεύσεων της κυβέρνησης, για το ξεπούλημα της απείρου φυσικού κάλους περιοχής του “Ερημίτη” στην Κασσιώπη Κέρκυρας, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας και ο Υπ. Εθνικής Άμυνας εξέδωσαν Προεδρικό Διάταγμα, με το οποίο θέτουν – επί της ουσίας – τα κυριαρχικά μας δικαιώματα, στη διακριτική ευχέρεια των ιδιωτών επενδυτών του ΤΑΙΠΕΔ! Το εν λόγω ΠΔ, προβλέπει τη μετεγκατάσταση του μοναδικού Ναυτικού Οχυρού που καλύπτει τις ανάγκες επιτήρησης των στενών Κέρκυρας – Αλβανίας και μάλιστα στη στενότερη θαλάσσια μεθόριο. Η νέα θέση της απαγορευμένης ζώνης του Ν.Ο., βρίσκεται στο όριο του ακινήτου που πωλείται από το ΤΑΙΠΕΔ, είναι μέσα σε χαράδρα και στερείται ορατότητας, χωρίς να υπάρχει επιτηρούμενη ζώνη που διασφαλίζει την ασφάλεια των στρατιωτικών εγκαταστάσεων.

Οι λόγοι Ακύρωσης είναι 4:

Η προσβαλλόμενη αντίκειται στο άρθρο 1 του Συντάγματος, καθώς προκαλεί κινδύνους στην εθνική ασφάλεια και επομένως βλάπτει την εθνική κυριαρχία.
Η προτεινόμενη από την προσβαλλόμενη νέα θέση του Ναυτικού Οχυρού, είναι ακατάλληλη, καθώς βρίσκεται μέσα σε χαράδρα (όπως προκύπτει από το τοπογραφικό αλλά και φωτογραφίες της περιοχής) και πάσχει από έλλειψη ορατότητας.
Η προτεινόμενη από την προσβαλλόμενη νέα θέση του Ναυτικού Οχυρού, δεν έχει επιτηρούμενη ζώνη, επομένως δεν διασφαλίζονται οι στρατιωτικές εγκαταστάσεις και παραβιάζεται ο ν. 376/1936 «Περί μέτρων ασφαλείας οχυρών θέσεων» (Α΄ 546).
Η προσβαλλόμενη στερείται επιστημονικής τεκμηρίωσης. Η μόνη μελέτη που έχει δημοσιοποιηθεί είναι η ΣΠΜΕ του ΕΣΧΑΔΑ της Κασσιώπης. Όσο για τις μελέτες του ΓΕΝ στις οποίες αναφέρεται ο αρμόδιος υφυπουργός, αυτές εκπονήθηκαν μέσα σε 8 ημέρες από τις 22 έως τις 30 Νοεμβρίου 2012. Η ταχύτητα εκπόνησης σειράς μελετών (μόλις 8 ημέρες) προκαλεί κινδύνους στην εθνική ασφάλεια και επομένως βλάπτει την εθνική κυριαρχία (άρθρο 1 Συν).
Όλα αυτά,για το αντίστοιχο “success story” των αποκρατικοποιήσεων, για να δημιουργηθεί μια Ειδική Οικονομική Ζώνη με εισαγόμενους εργαζομένους, για να αναπτυχθεί μια επενδυτική δραστηριότητα που θα κλείσει τους ζωτικούς χώρους της περιοχής (θάλασσα, γη, υδρευτικούς πόρους), για να αποπληρωθεί υποτίθεται το δημόσια χρέος και για να παραδοθούν στις επόμενες γενεές τσιμεντοποιημένοι υδροβιότοποι και αιγιαλοί!

Ως Έλληνες και κερκυραίοι πολίτες, θεωρούμε ότι η παραχώρηση του Οικοσυστήματος Ερημίτης στην Κασσιώπη Κέρκυρας, από το ΤΑΙΠΕΔ στην εταιρία «N.C.H.CAPITAL Ιnc», είναι παράνομη, αντισυνταγματική, αντικείμενη στο Διεθνές Δίκαιο, επιβλαβής για την Εθνική Οικονομία και επικίνδυνη για την Εθνική Ασφάλεια. Γι” αυτό το λόγο, θα αξιοποιήσουμε όλα τα ένδικα μέσα που μας παρέχει η Ελληνική Δημοκρατία και κυρίως θα εντείνουμε τους αγώνες μας στην κοινωνία, για να αποτρέψουμε το δρομολογούμενο περιβαλλοντικό και οικονομικό έγκλημα.

Κέρκυρα 30/09/13

“Κίνηση Πολιτών κατά του Ξεπουλήματος και της Καταστροφής του Ερημίτη”.

Περιφερειακή Παράταξη Περιφέρειας Ιονίων Νήσων “ΑΝΑΣΑ”.

Δημοτική Παράταξη Δήμου Κέρκυρας “ΕΜΠΡΟΣ μ” εσένα για την Κέρκυρα
Το κείμενο της αίτησης ακύρωσης

ΕΝΩΠΙΟΝ TOY ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ
ΑΙΤΗΣΗ ΑΚΥΡΩΣΗΣ
των …
ΚΑΤΑ

Του Υπουργού Εθνικής Άμυνας
ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΚΥΡΩΣΗ
Του υπ αρ 60 από 8 Μαίου 2013 Προεδρικού διατάγματος
«Τροποποίηση του Ναυτικού Οχυρού Αγίου Στεφάνου» (ΦΕΚ 111/Α/14-5-2013)
________________________________________________________
1. ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Η προσβαλλομένη προβλέπει μετεγκατάσταση του Ναυτικού Οχυρού του Αγ. Στεφάνου το οποίο διαθέτει ραντάρ και είναι το μοναδικό που καλύπτει τις ανάγκες επιτήρησης των στενών Κέρκυρας – Αλβανίας και μάλιστα στη στενότερη θαλάσσια μεθόριο Η νέα θέση της απαγορευμένης ζώνης του Ναυτικού Οχυρού, βρίσκεται στο όριο του ακινήτου που πωλείται από το ΤΑΙΠΕΔ(Κασσιώπη) και μέσα σε χαράδρα και στερείται ορατότητας χωρίς να υπάρχει επιτηρούμενη ζώνη που διασφαλίζει την ασφάλεια των στρατιωτικών εγκαταστάσεων.
ΛΟΓΟΙ ΑΚΥΡΩΣΗΣ
1. Η προσβαλλόμενη αντίκειται στο άρθρο 1 του Συντάγματος καθώς προκαλεί κινδύνους στην εθνική ασφάλεια και επομένως βλάπτει την εθνική κυριαρχία.
2. Η προτεινόμενη από την προσβαλλομένη νέα θέση του Ναυτικού Οχυρού είναι ακατάλληλη καθώς βρίσκεται μέσα σε χαράδρα (όπως προκύπτει από το τοπογραφικό αλλά και φωτογραφίες της περιοχής) και πάσχει από έλλειψη ορατότητας.
3. Η προτεινόμενη από την προσβαλλομένη νέα θέση του Ναυτικού Οχυρού δεν έχει επιτηρούμενη ζώνη, επομένως δεν διασφαλίζονται οι στρατιωτικές εγκαταστάσεις και παραβιάζεται ο ν376/1936 “Περί μέτρων ασφαλείας οχυρών θέσεων” (Α΄ 546).
4. Η προσβαλλόμενη στερείται επιστημονικής τεκμηρίωσης. Η μόνη μελέτη που έχει δημοσιοποιηθεί είναι η ΣΠΜΕ του ΕΣΧΑΔΑ της Κασσιώπης, όσο για τις μελέτες του ΓΕΝ στις οποίες αναφέρεται ο αρμόδιος υφυπουργός αυτές εκπονήθηκαν μέσα σε 8 ημέρες από τις 22έως τις 30 Νοεμβρίου 2012.

2 ΕΜΠΡΟΘΕΣΜΟ

Το ΦΕΚ όπου δημοσιεύεται η προσβαλλομένη φέρει ημερομηνία 14-5-2013. Όμως «σε όλες τις δίκες του Δημοσίου, κατά τη διάρκεια των δικαστικών διακοπών, δηλ. από 1 Ιουλίου μέχρι 15 Σεπτεμβρίου ουδεμία απολύτως τρέχει προθεσμία είτε εις βάρος του Δημοσίου είτε εις βάρος των άλλων διαδίκων… Κάθε προθεσμία, η οποία έχει αρχίσει προ των διακοπών … αναστέλλονται κατά τη διάρκεια των διακοπών.» Βλ Ολομ. ΣτΕ 2808/2002, 1476/2004.
Επομένως η προθεσμία λήγει στις 28 Σεπτεμβρίου ημέρα Σάββατο και άρα τη Δευτέρα 30 Σεπτεμβρίου.
3. ΕΝΝΟΜΟ ΣΥΜΦΕΡΟΝ

Έχουμε έννομο συμφέρον ως κάτοικοι της περιοχής και ως Έλληνες πολίτες, διότι η προβλεπόμενη από την προσβαλλόμενη μετεγκατάσταση του μοναδικού Ναυτικού Οχυρού της περιοχής μας σε θέση που πάσχει από άποψη ορατότητας καθώς και η κατάργηση της επιτηρούμενης ζώνης με αποτέλεσμα να μην διασφαλίζονται οι στρατιωτικές εγκαταστάσεις, προκαλεί κινδύνους στην εθνική αλλά και την προσωπική ασφάλεια του καθενός μας
4. ΙΣΤΟΡΙΚΟ

To Ναυτικό Οχυρό (Ν.Ο.) του Αγ. Στεφάνου το οποίο διαθέτει ραντάρ, είναι το μοναδικό που καλύπτει τις ανάγκες επιτήρησης των στενών Κέρκυρας – Αλβανίας και μάλιστα στη στενότερη θαλάσσια μεθόριο. Είναι κρίσιμο για την Εθνική ασφάλεια διότι ελέγχει και τον θαλάσσιο χώρο της απέναντι Γείτονος, καθώς στην ευρύτερη περιοχή ελλιμενίζονται Τουρκικά υποβρύχια, όπως ο ελλιμενισμός του υποβρυχίου Τύπου 209/1400 στο Δυρράχιο που πραγματοποιήθηκε μεταξύ 14 και 17 Μαρτίου στο πλαίσιο του προγράμματος στρατιωτικής συνεργασίας Τουρκίας-Αλβανίας για το 2013.
Το Οχυρό θεσμοθετήθηκε με το ΠΔ με αρ 398/2001 (ΦΕΚ 279/Α/13-12-2001) και περιλαμβάνει απαγορευμένη ζώνη 12.600τμ και επιτηρούμενη ζώνη η οποία καταλαμβάνει επιπλέον έκταση περίπου 142.000 τ.μ.
Σύμφωνα με το άρθρο 2 του ΑΝ 376/36 “Περί μέτρων ασφαλείας οχυρών θέσεων” (Α΄ 546).
«Πάσα Αμυντική περιοχή ή Ναυτικόν οχυρόν περιλαμβάνει:
α) Μια πρώτην (εσωτερικήν) εν εγγύτητι περί τα έργα αμύνης
περιμετρητικήν ζώνην, περικλείσουσαν ταύτα και καλουμένη “Απηγορυμένην
Ζώνην”(Α.Ζ.).
β) Μια δευτέραν (εξωτερικήν) ζώνην, καλουμένην “Επιτηρουμένην
Ζώνην”(Ε.Ζ.) ης τα εξωτερικά όρια ταυτίζονται με τα όρια της Αμυντικής
περιοχής ή του Ναυτικού οχυρού.
Αμφοτέρων σκοπός είναι η απόκρυψις και διασφάλισις των έργων αμύνης.
Αρθρ. 4
Η εις την Απηγορευμένην Ζώνην είσοδος προσώπων μη στρατιωτικών ή και
προσώπων στρατιωτικών μεν αλλά μη εχόντων υπηρεσίαν εν αυτή
απαγορεύεται απολύτως.
Αρθρ.5.
1. Η εις την Επιτηρουμένην Ζώνην είσοδος και κυκλοφορία προσώπων (περιλαμβανομένων και των μονίμως εν αυτή οικούντων) η οχημάτων ως και η διέλευσις δι`οδών διερχομένων δια της Επιτηρουμένης Ζώνης γίνεται υπό όρους, διατυπώσεις (δι`ας ουδέν τέλος χαρτοσήμου καταβάλλεται) και περιορισμούς, καθοριζομένους εκάστοτε, κατά μεν τας γενικάς γραμμάς υπό του Υπουργού των Στρατιωτικών ή Ναυτικών, κατά δε τας λεπτομερείας δι`οδηγιών εκδιδομένων υπό της κατά το άρθρ. 3 Στρατιωτικής ή Ναυτικής αρχής. Εις ωρισμένας κατηγορίας προσώπων δύναται ν`απαγορευθή απολύτως η είσοδος. ή να ταχθώσι μείζονες περιορισμοί δια την είσοδον ή την κυκλοφορίαν.
Εις εκτάκτους, κατά την κρίσιν της Στρατιωτικής Αρχής, περιστάσεις
δύναται ν`απαγορευθή υπ`αυτής ή κατά την νύκτα κυκλοφορία των κατοίκων
καθ`ομάδας ή και μεμόνωμένως.
2. Ουδείς των εκτός της Επιτηρουμένης Ζώης δύναται ν`ασκή επάγγελματαοιονδήποτε εν αυτή, αν μη ή εφωδιασμος δι`ειδική αδείας της κατά το άρθρ. 3 Στρατιωτικής ή Ναυτικής Αρχής.
3. Εγκατάστασεις εν τη αυτή ζώνη απαγορεύεται απολύτως εις πάντα αλλοδαπόν ή μη Ελληνα την Εθνικότητα. Η απαγόρευσις δε αυτή δύναται δια Β.Δ/τος να εκταθή και επί των ήδη εκγκατεστημένων τοιούτων αλλοδαπών ή αλλογενών.
4. Δια την εξ άλλου τόπου εγκατάστασιν ημεδαπών εν τη ΕπιτηρουμένηΖώνη, ως και δια την μεταβολήν κατοικίας εντός αυτής από χωρίου εις έτερον, απαιτείται άδεια του αρμοδίου Νομάρχου εκδιδομένη μετά την γνώμην της κατά το άρθρ.3 Στρατιωτικής ή Ναυτικής Αρχής.»

Ήδη το ΠΔ με αρ 398/2001 (ΦΕΚ 279/Α/13-12-2001) περιόριζε πολύ τα όρια του Ναυτικού Οχυρού σε σχέση με το Βασιλικό Διάταγμα της 10-12-56 (ΦΕΚ 295/Α/1956) το οποίο τροποοιούσε. ΤΟ Β.Δ. της 10-12-56 θεσμοθετούσε ως Ν.Ο. όλο το βορειοανατολικό ακρωτήριο της Κέρκυρας. Τραβούσε μία ευθεία γραμμή από την Αραχάβη έως τη προς νότο ακτογραμμή με κατεύθυνση από το βορρά στο νότο με ελαφρά κλίση προς ανατολάς και κάλυπτε έκταση περίπου 10.000.000 τμ ( βλ σχεδιάγραμμα που συνοδεύει το Β.Δ.) αλλά και καθιέρωνε ως χώρο αμυντικής περιοχής τα χωρικά ύδατα της Ελλάδας εφαπτόμενα στις ακτές της Κέρκυρας και στην εν λόγω περιοχή της Κασσιώπης .

Στις 22 Νοεμβρίου 2012 απαντώντας σε σχετική ερώτηση στη Βουλή ο υφυπουργός Εθνικής Άμυνας Παναγιώτης Καράμπελα δηλώνει ότι δεν έχει αιτηθεί γνωμοδότηση του Ανώτατου Ναυτικού Συμβουλίου σχετικά με τυχόν μετεγκατάσταση του Οχυρού.
Στις 31 Ιανουαρίου το Δ Σ του ΤΑΙΠΕΔ αποφάσισε να παραχωρηθεί η Κασσιώπη στην αλλοδαπή Εταιρεία NCH CAPITAL, συμπεριλαμβανομένης και της επιτηρούμενης ζώνης του Ναυτικού Οχυρού στην οποία απαγορεύεται η εγκατάσταση αλλοδαπών.
Στη συνέχεια δημοσιοποιείται η “Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων Ειδικού Χωροταξικού Σχεδίου αξιοποίησης ακινήτου περιοχή Ερημίτης Κασσιώπης νήσου Κέρκυρας» (ΣΠΜΕ), η οποία έχει εκπονηθεί από το ΤΑΙΠΕΔ. Η ΣΠΜΕ αναφέρει ότι «Η έκταση περικλείει άλλο ακίνητο του Ελληνικού Δημοσίου 11,5 στρ., που έχει χαρακτηριστεί «Ναυτικό Οχυρό» (ΦΕΚ 279Α 2001) και έχει εγκαταστάσεις του Πολεμικού Ναυτικού και του Λιμενικού με radar. Με νέο Π.Δ. η έκταση αυτή των 11,5 στρ. θα αποχαρακτηριστεί και θα μεταβιβαστεί με ΔΕΑΑ στο ΤΑΙΠΕΔ. Με το ίδιο Π.Δ. θα χαρακτηριστεί ως Ναυτικό Οχυρό νέα έκταση 7,2στρ. περίπου στο βορειοδυτικό άκρο του ακινήτου.

Στα σχέδια που συνοδεύουν την ΣΠΜΕ φαίνεται η νέα θέση της απαγορευμένης ζώνης του Ναυτικού Οχυρού, που βρίσκεται στο όριο του ακινήτου και μέσα σε χαράδρα και στερείται ορατότητας χωρίς να υπάρχει επιτηρούμενη ζώνη που διασφαλίζει την ασφάλεια των στρατιωτικών εγκαταστάσεων.
Στις 15-3-2013 ο υφυπουργός Εθνικής Άμυνας Δημήτριος Ελευσινιώτης απαντά ότι:
«Για την τροποποίηση των ορίων του Ναυτικού Οχυρού (Ν.Ο.) Αγ. Στεφάνου Κασσιώπης, με την υιοθέτηση νέων ορίων σε εγγύς προς βορρά θέση, καθώς και για τη μετεγκατάσταση των υποδομών του Ναυτικού Παρατηρητηρίου, οι οποίες σήμερα χωροθετούνται εντός των ορίων του υφισταμένου Ν.Ο., έχει εκδοθεί σχετική από 30 Νοεμβρίου 2012 απόφαση του Ανωτάτου Ναυτικού Συμβουλίου (ΑΝΣ). Με την εν λόγω απόφαση έχει εγκριθεί σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος καθορισμού ορίων νέου Ν.Ο., το οποίο βρίσκεται στο ΣτΕ για νομοτεχνική επεξεργασία.
Σε ότι αφορά τη νέα επιτηρούμενη ζώνη αυτή, μέσω του υπό έκδοση Προεδρικού Διατάγματος, δεν καταργείται πλην όμως η έκταση της αναπροσαρμόζεται, λαμβάνοντας υπόψη τις εξελιγμένες σήμερα δυνατότητες επιτήρησης και σύγχρονους τρόπους φύλαξης των ναυτικών εγκαταστάσεων. Η αναπροσαρμογή αυτή επ ουδενί δεν πρόκειται να δημιουργήσει προβλήματα ασφάλειας στο Ν.Ο. και κατά επέκταση στην εθνική ασφάλεια.

Σε κάθε περίπτωση σας διαβεβαιώ ότι δεν τίθεται θέμα απεμπόλησης αρμοδιοτήτων επί στρατιωτικών εγκαταστάσεων. Στο σχέδιο του υπό έκδοση Προεδρικού Διατάγματος προβλέπεται η προηγούμενη κατασκευή των απαραίτητων υποδομών και κτιριακών εγκαταστάσεων στη νέα θέση του Ν.Ο. πριν την αποδέσμευση του υπάρχοντος σήμερα Ναυτικού Παρατηρητηρίου, εξασφαλίζοντας μάλιστα την απρόσκοπτη και συνεχή λειτουργία του ραντάρ και των κεραιών που είναι εγκατεστημένες στο Ναυτικό Οχυρό Αγίου Στεφάνου.

Περαιτέρω, της έκδοσης της ως άνω απόφασης ΑΝΣ προηγήθηκε από πλευράς ΓΕΝ η εκπόνηση σειράς μελετών (Οι μελέτες αυτές εκπονήθηκαν μέσα σε 8 ημέρες από τις 22 έως τις 30 Νοεμβρίου 2012) προκειμένου να εξασφαλιστεί ότι στη νέα θέση του Ν.Ο. καλύπτονται αποτελεσματικά αφενός η απαραίτητη ραδιοκάλυψη του τομέα επιτήρησης και αφετέρου οι λοιπές επιχειρησιακές ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού.

Τέλος, στο σχέδιο του υπό έκδοση Π.Δ. προβλέπεται ότι το κόστος διαμόρφωσης, κατασκευής των απαραίτητων υποδομών και κτιριακών εγκαταστάσεων, καθώς και μετεγκατάστασης στη νέα θέση, θα αναληφθεί εξ ολοκλήρου από το ΤΑΙΠΕΔ.».

Στις 4 Μαρτίου 2013 το ΣτΕ έκρινε ότι το υπό επεξεργασία σχέδιο προεδρικού διατάγματος δεν προτείνεται προς το παρόν νομίμως.

Όπως αναφέρει το ΠΕ 2013
« Εξάλλου, εντός του προαναφερθέντος ακινήτου ευρίσκεται το Ναυτικό Οχυρό Αγίου Στεφάνου Κέρκυρας, εκτάσεως 11.500 τετραγωνικών μέτρων, πρώην ιδιοκτησίας του Ελληνικού Δημοσίου, τα όρια του οποίου [απαγορευμένη και επιτηρούμενη ζώνη προστασίας] καθορίσθηκαν με το π.δ. 398/29.11.2001 (Α΄ 279), κατόπιν καταργήσεως του Ναυτικού Οχυρού Κέρκυρας που είχε προβλεφθεί αρχικά με το από 27.09.1956 β.δ. (Α’ 295). Εντός της απαγορευμένης ζώνης έχει ανεγερθεί και λειτουργεί Παρατηρητήριο, επί του οποίου έχει εγκατασταθεί ραντάρ του Πολεμικού Ναυτικού και ραντάρ και κεραίες του Λιμενικού Σώματος.
Ακολούθως, μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού (ΓΕΝ), υπογράφηκε στις 12.12.2012 Μνημόνιο Συνεργασίας, με το οποίο συμφωνήθηκαν τα εξής:
«1. Οι Συμβαλλόμενοι θα προχωρήσουν από κοινού στις απαραίτητες ενέργειες για τον αποχαρακτηρισμό του υφιστάμενου Οχυρού και τον ταυτόχρονο χαρακτηρισμό ως ναυτικού οχυρού άλλου σημείου του Ακινήτου, που ήδη υπεδείχθη από το ΓΕΝ ως κατάλληλο για τη μεταφορά του Παρατηρητηρίου-radar (το «Νέο Οχυρό»), λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες της εθνικής ασφάλειας και άμυνας της χώρας. Σχετικά, το ΤΑΙΠΕΔ θα διασφαλίσει την εσαεί παραχώρηση της έκτασης του Νέου Οχυρού συνολικής επιφανείας 7.200 τμ, στο ΓΕΝ, αποδεχόμενο τον σχετικό περιορισμό της κυριότητάς του στο εν λόγω σημείο στο πλαίσιο και του σχετικού ΠΔ για τον αποχαρακτηρισμό του υφιστάμενου Οχυρού και τον χαρακτηρισμό του Νέου Οχυρού, άνευ οποιουδήποτε ανταλλάγματος. Η έκταση του Νέου Οχυρού εμφαίνεται στο επισυναπτόμενο στο παρόν Τοπογραφικό Διάγραμμα ως Παράρτημα Α. Η εν λόγω έκταση των 7.200 τμ καλύπτει τόσο την Απαγορευμένη όσο και την Επιτηρούμενη Ζώνη του Νέου Οχυρού.

2. … 3. Οι Συμβαλλόμενοι δεσμεύονται με την υπογραφή του παρόντος να ξεκινήσουν άμεσα τις απαραίτητες ενέργειες για τον αποχαρακτηρισμό της έκτασης του υφιστάμενου Παρατηρητηρίου-Radar ως Οχυρού και τον ταυτόχρονο χαρακτηρισμό της νέας έκτασης που αναφέρεται στην παράγραφο 1, ανωτέρω, ως ναυτικό οχυρό, ώστε να μην υπάρξει κανένα επιχειρησιακό κενό για το ΓΕΝ, σε οποιαδήποτε χρονική περίοδο.
Οι σχετικές ενέργειες αυτές θα περιλαμβάνουν αναλυτικά:
α) την έκδοση Προεδρικού Διατάγματος για τον αποχαρακτηρισμό του υφιστάμενου Οχυρού και τον ταυτόχρονο χαρακτηρισμό του Νέου Οχυρού,
β) την εξασφάλιση της απρόσκοπτης και συνεχούς λειτουργίας των Radar και κεραιών που είναι εγκαταστημένα στο Οχυρό και
γ) την ανάληψη όλων των σχετικών εξόδων από το ΤΑΙΠΕΔ.
4. … 5. … 6. Το ΤΑΙΠΕΔ αναλαμβάνει να καλύψει το κόστος κατασκευής των εγκαταστάσεων του Νέου Οχυρού και μετεγκατάστασης του υφιστάμενου Οχυρού.
7. Το κόστος κατασκευής εγκαταστάσεων και υποδομών έχει προϋπολογισθεί από το ΓΕΝ και είναι της τάξεως των € 750.000 και περιλαμβάνει ενδεικτικά: την κατεδάφιση των κτισμάτων στο υφιστάμενο Οχυρό, την ανέγερση νέου διώροφου κτιρίου παρατηρητηρίου στο Νέο Οχυρό, την αντικεραυνική του προστασία, την διαμόρφωση χώρων και εγκαταστάσεων, την διαπλάτυνση του δρόμου πρόσβασης στο Νέο Οχυρό, μήκους 250 μ, με βελτίωση της ασφαλτόστρωσης, την περίφραξη των εγκαταστάσεων, την μεταφορά των δικτύων, την πιθανή εκχέρσωση της σχετικής έκτασης, την κατασκευή βιολογικού καθαρισμού και την εξασφάλιση της ηλεκτροδότησης με την δημιουργία υποσταθμού….
8. … 9. Το ΤΑΙΠΕΔ αναλαμβάνει να προβεί σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες ενώπιον των αρμόδιων δημόσιων αρχών ή οιωνδήποτε τρίτων αναφορικά με την έκδοση των απαραίτητων αδειών, την κατασκευή κτιριακών και λοιπών εγκαταστάσεων του Νέου Οχυρού….
10. Μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής των εγκαταστάσεων του Νέου Οχυρού και κατά την παράδοση αυτών στο ΓΕΝ, θα συνταχθεί σχετικό Πρωτόκολλο Οριστικής Παράδοσης – Παραλαβής…. Η εγκατάσταση των ραντάρ και των κεραιών, θα γίνει με τέτοιο τρόπο ώστε να μην υπάρξει κανένα επιχειρησιακό κενό.
11. Οι ενέργειες, που σχετίζονται με τον αποχαρακτηρισμό του υφιστάμενου Οχυρού, τον χαρακτηρισμό του Νέου Οχυρού και τη μεταβίβαση της κυριότητας της εν λόγω έκτασης στο ΤΑΙΠΕΔ, θα ξεκινήσουν από την υπογραφή του παρόντος.
12. Τα Συμβαλλόμενα Μέρη θα συνεργαστούν ώστε η ολοκλήρωση των ενεργειών που περιγράφονται στο παρόν να ολοκληρωθεί μέχρι την 30η Ιουνίου 2013».

3. Από το προαναφερθέν από 12.12.2012 Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ του ΓΕΝ και του ΤΑΙΠΕΔ (παράγραφοι 3 περ. γ, 6 και 7), σύμφωνα με τις προαναφερθείσες διατάξεις του άρθρου 2 παρ. 18 περ. δ του ν. 3986/2011, συνάγεται ότι το ΤΑΙΠΕΔ θα αναλάβει το κόστος διαμορφώσεως της νέας θέσεως του Ναυτικού Οχυρού, της μετεγκαταστάσεως του υφιστάμενου Οχυρού και της κατασκευής των απαραίτητων υποδομών και εγκαταστάσεων στη νέα θέση. Συνεπώς, είναι νόμιμη η περίπτωση β του άρθρου 1 του σχεδίου, στην οποία προβλέπεται ότι η κάλυψη όλων των δαπανών για την θέση σε λειτουργία του Ναυτικού Οχυρού στη νέα θέση θα αναληφθεί από το ΤΑΙΠΕΔ. Πρέπει, όμως, στο προοίμιο του σχεδίου να προστεθεί αυτοτελές στοιχείο ότι από τις προτεινόμενες ρυθμίσεις του διατάγματος δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αλλά του ΤΑΙΠΕΔ.
4. Κατά το άρθρο 17 παρ. 1 περ. ι του ν. 2292/1995, για την έκδοση του σχετικού προεδρικού διατάγματος απαιτείται η γνώμη του Ανωτάτου Ναυτικού Συμβουλίου (ΑΝΣ). Στο προοίμιο του σχεδίου μνημονεύεται η 182/30.11.2012 (43η Συνεδρίαση) γνωμοδότηση της Ολομέλειας του ΑΝΣ. Η γνωμοδότηση όμως αυτή, η οποία, κατά γενική αρχή του διοικητικού δικαίου περί γνωμοδοτήσεων, αποβλέπει στην διαφώτιση του αποφασίζοντος οργάνου ως προς την πραγματική και νομική κατάσταση που επικρατεί κατά τον χρόνο λήψεως της αποφάσεως και, συνεπώς, προϋποθέτει ότι το γνωμοδοτούν όργανο έχει πλήρη γνώση αυτής, δεν δύναται να θεωρηθεί ικανή να διαφωτίσει το αποφασίζον όργανο, τον Υπουργό δηλαδή Εθνικής Άμυνας, κατά την άσκηση της κανονιστικής αρμοδιότητας που προβλέπεται στην ανωτέρω εξουσιοδοτική διάταξη, για την κατάργηση των ορίων του Ναυτικού Οχυρού στην περιοχή Αγίου Στεφάνου και τον ανακαθορισμό των ορίων του σε νέα θέση στην ίδια περιοχή. Και τούτο διότι, όταν ελήφθη (30.11.2012) το ΑΝΣ δεν τελούσε εν γνώσει της ακριβούς νέας θέσεως του Οχυρού, δοθέντος ότι το τοπογραφικό διάγραμμα του ΓΕΝ, το οποίο απεικονίζει τα νέα όρια της απαγορευμένης και επιτηρούμενης ζώνης του Ναυτικού Οχυρού που βρίσκονται εντός της εκτάσεως του δημοσίου κτήματος με ΑΒΚ 514 και συνοδεύει το σχέδιο, φέρει ημερομηνία συντάξεως 10.12.2012.
Τούτο, εξάλλου, προκύπτει και από το σχετικό πρακτικό της συνεδριάσεως του ΑΝΣ, στο οποίο αναφέρεται ότι το ΑΝΣ, αφού έλαβε υπόψη σχέδιο Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και του ΓΕΝ και σχέδιο προεδρικού διατάγματος, στα οποία προβλέπεται μόνον η έκταση της νέας θέσεως του Ναυτικού Οχυρού (7,2 στρέμματα) και το γεγονός ότι «…η ακριβής νέα θέση (συντεταγμένες) του Νέου Ναυτικού Οχυρού αναμένεται να καθορισθεί από το ΤΑΙΠΕΔ, πριν από τη θεσμοθέτηση του ΠΔ», ενέκρινε
«α. Την σκοπιμότητα μετεγκατάστασης του Ν. Οχυρού Αγ. Στεφάνου από την υφιστάμενη θέση, στη νέα θέση, όπως αυτή θα απεικονισθεί με ακρίβεια σε ακριβές οριζοντιογραφικό και υψομετρικό διάγραμμα που θα συνταχθεί με μέριμνα και δαπάνες ΤΑΙΠΕΔ…».
Συνεπώς, κατά τον χρόνο λήψεως της εν λόγω γνωμοδοτήσεως, το ΑΝΣ δεν ήταν σε θέση να κρίνει αν με την εγκατάσταση του Ναυτικού Οχυρού στη νέα θέση εξασφαλίζεται ισοδύναμο αποτέλεσμα ως προς την εξυπηρέτηση της εθνικής άμυνας και ασφάλειας της Χώρας. Περαιτέρω, όπως προκύπτει από το τοπογραφικό διάγραμμα και το προαναφερθέν από 12.12.2012 Μνημόνιο Συνεργασίας, στη νέα θέση του οχυρού τα όρια της απαγορευμένης ζώνης και της επιτηρούμενης ζώνης αυτού σχεδόν συμπίπτουν. Ενόψει όμως του σκοπού που εξυπηρετείται με τις δύο αυτές ζώνες προστασίας, που συνίσταται στην απόκρυψη και διασφάλιση των έργων άμυνας (άρθρο 2 τελευταίο εδάφιο του α.ν. 376/1936), ο καθορισμός των ανωτέρω ζωνών προϋποθέτει πλήρη γνώση της ακριβούς θέσεως του οχυρού, από τη μορφολογία του εδάφους της οποίας (κλίση κ.λπ.) ο εν λόγω καθορισμός επίσης εξαρτάται.
Η ακριβής όμως νέα θέση του οχυρού, όπως έχει ήδη αναφερθεί, δεν ήταν γνωστή στο ΑΝΣ. Υπό τα δεδομένα όμως αυτά δεν ήταν δυνατόν και να αιτιολογηθεί γιατί τα όρια των ανωτέρω ζωνών σχεδόν συμπίπτουν και, συνεπώς, η γνωμοδότηση του ΑΝΣ πάσχει και κατά τούτο. Σχετικώς επισημαίνεται ότι είναι ληπτέοι υπόψη και άλλοι παράγοντες, αναγόμενοι στο γενικότερο εθνικό και δημόσιο συμφέρον, όπως είναι η υλοποίηση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων και αξιοποιήσεως της ιδιωτικής περιουσίας του Ελληνικού Δημοσίου, με απώτερο στόχο την αποπληρωμή του δημοσίου χρέους. Κατά τη στάθμιση, όμως, των προστατευόμενων έννομων αυτών αγαθών με εκείνο της εθνικής ασφάλειας, πρέπει προεχόντως να διασφαλισθεί η ανεξαρτησία της Χώρας, ελλείψει της οποίας η στάθμιση αυτή δεν θα ήταν δυνατή».

5. ΛΟΓΟΙ ΑΚΥΡΩΣΕΩΣ

1. Η προσβαλλόμενη αντίκειται στο άρθρο 1 του Συντάγματος καθώς προκαλεί κινδύνους στην εθνική ασφάλεια και επομένως βλάπτει την εθνική κυριαρχία.
2. Η προτεινόμενη από την προσβαλλομένη νέα θέση του Ναυτικού Οχυρού είναι ακατάλληλη καθώς βρίσκεται μέσα σε χαράδρα (όπως προκύπτει από το τοπογραφικό αλλά και φωτογραφίες της περιοχής) και πάσχει από έλλειψη ορατότητας.
3. Η προτεινόμενη από την προσβαλλομένη νέα θέση του Ναυτικού Οχυρού δεν έχει επιτηρούμενη ζώνη, επομένως δεν διασφαλίζονται οι στρατιωτικές εγκαταστάσεις και παραβιάζεται ο ν. 376/1936 “Περί μέτρων ασφαλείας οχυρών θέσεων” (Α΄ 546).
4. Η προσβαλλόμενη στερείται επιστημονικής τεκμηρίωσης. Η μόνη μελέτη που έχει δημοσιοποιηθεί είναι η ΣΠΜΕ του ΕΣΧΑΔΑ της Κασσιώπης. Όσο για τις μελέτες του ΓΕΝ στις οποίες αναφέρεται ο αρμόδιος υφυπουργός, αυτές εκπονήθηκαν μέσα σε 8 ημέρες από τις 22 έως τις 30 Νοεμβρίου 2012. Η ταχύτητα εκπόνησης σειράς μελετών (μόλις 8 ημέρες) προκαλεί κινδύνους στην εθνική ασφάλεια και επομένως βλάπτει την εθνική κυριαρχία (άρθρο 1 Συν).
Επειδή η παρούσα είναι παραδεκτή, νόμιμη και βάσιμη, ασκείται δε εμπρόθεσμα και με πρόδηλο και σαφές έννομο συμφέρον.

ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ
και για όσους τυχόν νομίμως προκύψουν

ΖΗΤΟΥΜΕ
ΜΕ ΡΗΤΗ ΕΠΙΦΥΛΑΞΗ ΠΑΝΤΟΣ ΝΟΜΙΜΟΥ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ ΜΑΣ
– Να γίνει δεκτή η παρούσα αίτηση μας καθ’όλα τα αιτήματα αυτής..
.
– Να γίνει δεκτή η παρούσα αίτηση μας.
– Να ακυρωθεί η προσβαλλόμενη πράξη καθώς και κάθε άλλη συναφής πράξη ή παράλειψη της Διοίκησης, προγενέστερη ή μεταγενέστερη.
– Να καταδικαστεί το Δημόσιο στη δικαστική μας δαπάνη..

Αθήνα 30-09-2013

 

 

http://anasa-ionion.gr/portal/?tag=κίνηση-πολιτών-κατά-του-ξεπουλήματος

http://www.corfupress.com/v3/koinonia/33991-προσφυγή-στο-στε-για-την-απομάκρυνση-του-ναυτικού-φυλακίου-από-τον-ερημίτη

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.