Τόκοι του δημοσίου χρέους: Η “βόμβα” των επόμενων χρόνων, για την οποία ουδείς ενδιαφέρεται…

_greece___clouds_612436287

“Εκ των μελλόντων οι σοφοί τα προσερχόμενα
αντιλαμβάνονται. Η ακοή
αυτών κάποτε εν ώραις σοβαρών σπουδών
ταράττεται. Η μυστική βοή
τους έρχεται των πλησιαζόντων γεγονότων.
Και την προσέχουν ευλαβείς. Ενώ εις την οδόν
έξω, ουδέν ακούουν οι λαοί.”
Από το ποίημα “Σοφοί δε προσιόντων”, του Κ. Καβάφη.

Γράφει ο Γιάννης Σιάτρας (Οικονομολόγος)

Καθώς το πολιτικό σύστημα της χώρας αναζητά τρόπους για να εντυπωσιάσει το λαό και να τον εξευμενίσει ενόψει των επερχόμενων εκλογών, νέα σύννεφα συσσωρεύονται στον ουρανό, σύννεφα τα οποία θα προκαλέσουν μία νέα μεγάλη καταιγίδα και θα ωθήσουν τη χώρα σε νέες απώλειες, σε νέες προσβολές και σε νέες, μακροχρόνιες, εξαρτήσεις από τους δανειστές της.

Πριν από μερικές μέρες, ο Οργανισμός Διαχείρισης Δημόσιου Χρέους (ΟΔΔΗΧ), μετά από ερώτηση της βουλευτού της ΔΗΜΑΡ κας Μαρίας Γιαννακάκη, διαβίβασε στη Βουλή κατάσταση με τους τόκους και τα χρεολύσια του δημοσίου χρέους, όπως αυτά εκτιμώνται ως το έτος 2030. Ο σχετικός πίνακας έχει ως εξής (σε δισ. ευρώ):

-Έτος 2013: χρεολύσια 12,890 – τόκοι 5,887
-Έτος 2014: χρεολύσια 24,900 – τόκοι 6,026
-Έτος 2015: χρεολύσια 16,018 – τόκοι 5,878
-Έτος 2016: χρεολύσια  7,075 – τόκοι 6,028
-Έτος 2017: χρεολύσια  7,480 – τόκοι 6,405
-Έτος 2018: χρεολύσια  4,672 – τόκοι 6,590
-Έτος 2019: χρεολύσια  9,949 – τόκοι 6,622
-Έτος 2020: χρεολύσια  7,052 – τόκοι 6,360
-Έτος 2021: χρεολύσια  7,169 – τόκοι 10,956
-Έτος 2022: χρεολύσια  8,873 – τόκοι 24,489
-Έτος 2023: χρεολύσια 11,186 – τόκοι 17,551
-Έτος 2024: χρεολύσια 10,864 – τόκοι 13,641
-Έτος 2025: χρεολύσια  8,795 – τόκοι 9,030
-Έτος 2026: χρεολύσια  8,569 – τόκοι 8,642
-Έτος 2027: χρεολύσια  8,453 – τόκοι 8,215
-Έτος 2028: χρεολύσια  8,060 – τόκοι 7,779
-Έτος 2029: χρεολύσια  7,308 – τόκοι 7,290
-Έτος 2030: χρεολύσια  7,329 – τόκοι 6,853

(Διαβάστε σχετικό άρθρο από την εφημερίδα “Το Βήμα”)

Η εξέλιξη των χρεολυσίων έχει να κάνει κυρίως με τα ομόλογα που διακρατά σήμερα η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (αυτά τα οποία αγόρασε περίπου στο 70% της ονομαστικής τους τιμής και τα οποία καλούμαστε σήμερα να αποπληρώσουμε στο 100%). Αυτά λήγουν κυρίως ως το έτος 2017. Επίσης, ένα μεγάλο μέρος των χρεολυσίων οφείλεται στα δάνεια του ΔΝΤ, τα οποία αρχίζουμε να αποπληρώνουμε από φέτος.

Γιατί όμως υπάρχει αυτή η άνιση κατανομή των τόκων; Αυτό οφείλεται στο ότι, με βάση της συμφωνία του 2012, οι δανειστές (κυβερνήσεις των χωρών της Ευρωζώνης) πρόβλεψαν μία “περίοδο χάριτος” δέκα ετών στην καταβολή των τόκων, κάτι που βεβαίως έγινε επειδή ήταν παντελώς αδύνατο για την Ελλάδα να καταβάλει τους τόκους αυτούς κατά την παρούσα φάση. Βεβαίως, με την “περίοδο χάριτος” δε σημαίνει ότι η χώρα απαλλάσσεται από τους τόκους. Οι τόκοι υπολογίζονται και θα γίνουν απαιτητοί στο σύνολό τους, μεταξύ των ετών 2021 και 2024 (δηλαδή, δέκα χρόνια μετά την εκταμίευση των δανείων). Πόσοι είναι αυτοί οι τόκοι;

Υπολογίζονται περίπου σε € 45 δισεκατομμύρια. Και μάλιστα, αυτή είναι η πλέον ευνοϊκή εκδοχή. Καθώς το επιτόκιο είναι συνάρτηση του επιτοκίου euribor (1,50% συν το 3μηνο επιτόκιο euribor), σημαίνει ότι αυτό δεν είναι σταθερό και ότι μεταβάλλεται καθημερινά. Εκτιμάται δε ότι, ο ΟΔΔΗΧ υπολόγισε τους τόκους με βάση το σημερινό επιτόκιο euribor, το οποίο βρίσκεται περίπου στο 0,30%, επίπεδο που είναι ένα από τα πιο χαμηλά στην ιστορία του (κατά την τελευταία 4ετία, το 3μηνο euribor διακυμάνθηκε από 0,19% έως 1,80%).

Για να καταλάβουμε δε το πόσο, η διακύμανση του επιτοκίου, επηρεάζει το χρέος της χώρας μας αξίζει να σημειώσουμε ότι η μεταβολή του euribor κατά 1%, αυξάνει ή μειώνει (ανάλογα προς την κατεύθυνση της μεταβολής) τους ετήσιους τόκους κατά € 1,7 δισεκατομμύρια. Δηλαδή, αν το euribor αυξηθεί κατά 1%, η επιβάρυνση της χώρας μας έως το 2024, θα αυξηθεί κατά € 17 δισεκατομμύρια και οι τόκοι που θα χρωστάμε θα φθάσουν στα € 62 δισεκατομμύρια, αντί των € 45 δισεκατομμυρίων που υπολογίζονται σήμερα. (Το “λεπτό” αυτό σημείο υπογραμμίζεται και στο έγγραφο του ΟΔΔΗΧ όπου αναφέρεται ότι “οι παρατιθέμενοι τόκοι αποτελούν εκτιμήσεις, οι οποίες όμως ακολουθούν γενικώς παραδεκτές μεθοδολογίες, όπως η χρήση των καμπυλών μελλοντικών επιτοκίων”).

Πού θα βρεθούν αυτά τα € 45 δισεκατομμύρια (ή και περισσότερα) έως το 2024 (βέβαια, το πρόβλημα θα αρχίσει να γίνεται έντονο ήδη από το έτος 2021);

Σε οποιοδήποτε σοβαρό κράτος της Ευρώπης, θα είχε σημάνει συναγερμός και θα αποτελούσε σημείο συζητήσεων και πολιτικού σχεδιασμού. Στην Ελλάδα, απλά έχουμε θάψει το πρόβλημα και δε συζητούμε γι’ αυτό.

Όμως, γιατί να ενδιαφερθούν οι πολιτικοί μας γι’ αυτό; Το 2021 είναι πολύ μακριά γι’ αυτούς. Αυτό που νοιάζει σήμερα είναι το πώς θα εξαπατηθούν οι ψηφοφόροι για ψηφίσουν στις Ευρωεκλογές. Άλλωστε, ποιός απ’ όλους αυτούς θα βρίσκεται το 2021 στην κεντρική πολιτική σκηνή;

Είναι όμως πράγματι, το 2021, πολύ μακριά; Δυστυχώς, δεν είναι. Και η χώρα δε θα πρέπει, για δεύτερη φορά μέσα σε μόλις μία δεκαετία να φερθεί σα τη “μωρή παρθένα” και να βρεθεί σε αδιέξοδα. Επειδή τα αδιέξοδα, για μία ακόμη φορά θα σημάνουν νέα δεινά.

 

Απόσπασμα από άρθρο που δημοσιεύθηκε εδώ:

http://www.i-siatras.gr/permalink/3110.html

 

Επισημάνσεις:

1) Επειδή υπάρχει δημοσιονομικό κενό, ο πίνακας πρέπει να αναπροσαρμοστεί μετά την κάλυψή του. Το ΔΝΤ κάνει λόγο για κενό 11 δισ. μόνο για την διετία 2015 – 2016., αλλά με τα σημερινά δεδομένα θα είναι πολύ μεγαλύτερο.

2) Από τον πίνακα 3.10 της εισηγητικής έκθεσης του προϋπολογισμού 2014 (σελίδα 89) όπου καταγράφονται οι κωδικοί «Δαπανών Εξυπηρέτησης Δημόσιας Πίστης», προκύπτει ότι οι τόκοι και τα χρεολύσια που καλείται να πληρώσει το ελληνικό κράτος μέσα στο 2014 είναι 74,2 δις ευρώ και όχι 31 δις που εκτιμά ο ΟΔΔΗΧ.

e91c337ea591f75c35409858b12d0937

(φωτ. από enikos.gr)

 

Σχετικά:

Κρατικός Προϋπολογισμός 2014 : Μια Νέα Τραγωδία

Το Τρικ των Πιστωτικών Εσόδων και το Επίπλαστο Πρωτογενές Πλεόνασμα

Το 64% των συνολικών δαπανών του προϋπολογισμού του 2014 πηγαίνει σε τόκους και χρεολύσια!

Για τα πρακτικά: Πως έδεσαν τη χώρα με το χρέος και την ανεργία

Αφιέρωμα: Τα δάνεια τους, τι τα έκαναν και πόσα μας κοστίσαν 

ΚΑΤΑΠΙΣΤΕΥΜΑ & ΛΗΣΤΕΙΑ

Δανειακές

Advertisements

10 comments on “Τόκοι του δημοσίου χρέους: Η “βόμβα” των επόμενων χρόνων, για την οποία ουδείς ενδιαφέρεται…

  1. Pingback: Ανακοινώθηκε η έξοδος της Ελλάδας στις αγορές. Υπό το αγγλικό δίκαιο η ομολογιακή έκδοση! | JusticeForGreece

  2. Κατά φωνή και ο γάιδαρος !

    Προσθέστε 2,5 δισ. ευρώ από πενταετούς ομόλογο με επιτόκιο κάτι πάνω από 5% ! Αυτά για την ώρα, επειδή όπως είπαμε, και παρότι έχουν ήδη πάρει από την τρόικα το μεγαλύτερο δάνειο στην ιστορία της ανθρωπότητας, τους λείπουν ακόμα πάρα πολλά !

    https://justiceforgreece.wordpress.com/2014/04/09/ανακοινώθηκε-η-έξοδος-της-ελλάδας-στι/

    =
    Ανακοινώθηκε η έξοδος της Ελλάδας στις αγορές. Υπό το αγγλικό δίκαιο η ομολογιακή έκδοση!

    • ΚΑΙ ΣΗΜΕΙΩΣΤΕ ΟΤΙ ΕΦΟΣΟΝ Ο ΟΔΔΗΧ ΕΔΩΣΕ ΛΑΝΘΑΣΜΕΝΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟ 2014 ΕΝΔΕΧΕΤΑΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΑΛΛΟΙΩΜΕΝΑ ΚΑΙ ΟΛΑ ΤΑ ΥΠΟΛΟΙΠΑ ! Δεν πρόλαβα να τα ελέγξω τώρα αλλά κάποια στιγμή θα το κάνω

  3. Οργανισμός Διαχείρισης Δημόσιου Χρέους (ΟΔΔΗΧ):

    Το χρέος της Κεντρικής Διοίκησης στις 31.12.2013 ανέρχεται σε €321,5 δις¹ .

    ¹ Πηγή: Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, Υπουργείο Οικονομικών (Δελτίο Δημοσίου Χρέους Δεκέμβριος 2013) http://www.minfin.gr/content-api/f/binaryChannel/minfin/datastore/9e/7d/fd/9e7dfd1db148993be06f5fd77eae6e46674d9713/application/pdf/Δελτίο_Νο67.pdf

    http://www.pdma.gr/index.php/el/debt-strategy-gr/public-debt-gr/level-of-debt-gr

    Λήξεις Χρέους Κεντρικής Κυβέρνησης

    http://www.pdma.gr/index.php/el/debt-strategy-gr/public-debt-gr/lixis-xreous

  4. ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΕΠΙΤΥΧΙΑ !!! Η ελληνική κυβέρνηση μόλις αύξησε κατά περίπου 3,5 δις, το χρέος της.

    https://justiceforgreece.wordpress.com/2014/04/10/τεραστια-επιτυχια-η-ελληνική-κυβέρνη/

    ΣΥΡΙΖΑ
    Με αυτήν την έκδοση καλύπτεται ένα πολύ μικρό μέρος των χρηματοδοτικών αναγκών για το 2014, οι οποίες είναι 27,8 δισ. ευρώ

  5. 21.04.2014

    Στα 325,6 δισ. ευρώ, δηλαδή στο 183% του ΑΕΠ, θα φτάσει το δημόσιο χρέος το 2014, ενώ πέρυσι ήταν στα 321,5 δισ. ευρώ, τονίζει στην “Αυγή” ο Κώστας Μελάς. Ο καθηγητής Διεθνών Χρηματοοικονομικών αναλύει την κατανομή του χρέους και τα επιτόκια δανεισμού.

    ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΝ ΣΤΑΥΡΟ ΚΑΠΑΚΟ

    * Πόσο είναι σήμερα το δημόσιο χρέος και ποιοι το κατέχουν; Πόσο έχουν δηλαδή ιδιώτες, κράτη – μέλη της Ε.Ε., μηχανισμός διάσωσης (EFSF), ΕΚΤ, ΔΝΤ κ.λπ.;

    Η σύνθεση του χρέους της Κεντρικής Διοίκησης είναι η εξής: Ομόλογα 76,3 δισ. ευρώ (59,6 η πρόβλεψη για το 2014). Βραχυπρόθεσμοι τίτλοι 14,9 δισ. ευρώ. Δάνεια 23 δισ. (στα 25,1 η πρόβλεψη για εφέτος), δάνεια από τον Μηχανισμό Στήριξης 21,3 δισ. (στα 23,5 η πρόβλεψη για το τρέχον έτος). Διακρατικά 52,9 δισ. και EFSF 132,1 δισ., ΔΝΤ 28,6 και άλλα 17 δισ. Σύνολο 321,5 δισ. ευρώ, δηλαδή, 176,6% του ΑΕΠ. Η πρόβλεψη για φέτος είναι ότι το δημόσιο χρέος θα φτάσει στα 325,6 δισ. ευρώ ή 183% του ΑΕΠ. (Πηγή: Προϋπολογισμός 2014 και Δελτίο Δημοσίου Χρέους Ν72 Δεκέμβριος του 2013).

    * Να δούμε τώρα πόση είναι η υπολειπόμενη χρονική διάρκεια του χρέους…

    Το βραχυπρόθεσμο, ώς ένα έτος, είναι 39,9 δισ., δηλαδή το 12,4% του χρέους. Το μεσοπρόθεσμο (ένα ως πέντε έτη) είναι 34,9 δισ., δηλαδή 10,9%, και το μακροπρόθεσμο (άνω των πέντε ετών) είναι 24,6 δισ. ευρώ, δηλαδή το 76,7% του συνολικού χρέους. Η μέση υπολειπόμενη φυσική διάρκεια χρέους Κ.Δ. είναι 16,02 έτη.

    * Να τα πάρουμε κάθε ένα χωριστά. Πόσο είναι το χρέος που κατέχουν οι χώρες της Ευρωζώνης;

    Το ύψος της πρώτης δανειακής σύμβασης με τις χώρες της Ευρωζώνης (Μάιος 2010) έφθασε τα 80 δισ. ευρώ υπό τη μορφή διακρατικών δανείων με αναλογική συμμετοχή των 16 κρατών – μελών της ζώνης του ευρώ. Από αυτά εκταμιεύθηκαν τα 52, 9 δισ. ευρώ. Κάθε ένα από τα δάνεια της εν λόγω δανειακής σύμβασης έχει περίοδο χάριτος 4,5 ετών ως προς την αποπληρωμή του κεφαλαίου και συνολική διάρκεια αποπληρωμής 10 έτη.

    * Το χρέος από τα δάνεια του ΔΝΤ;

    Το ΔΝΤ συνεισέφερε 30 δισ. ευρώ, ανεβάζοντας έτσι το ύψος του πρώτου δανειακού «πακέτου» στα 110 δισ. ευρώ. Από αυτά εκταμιεύθηκαν τα 20 δισ. ευρώ. Παράλληλα τον Μάρτιο του 2012 το ΔΝΤ συνεισέφερε ακόμη 28 δισ. ευρώ για τη χρηματοδότηση της Ελλάδας, συμψηφίζοντας τα μη εκταμιευθέντα έως τότε ποσά από το αρχικό δάνειο των 30 δισ. ευρώ (περίπου10 δισ.). Δηλαδή η συνολική χρηματοδότηση του ΔΝΤ προς την Ελλάδα μπορεί να φθάσει τα 48 δισ. ευρώ. Από αυτά έχουν εκταμιευθεί μέχρι το τέλος του 2013 28,63 δισ. ευρώ. Το πρώτο χρηματοδοτικό πρόγραμμα του ΔΝΤ έχει περίοδο χάριτος περίπου 3 1/4 ετών ως προς την αποπληρωμή του κεφαλαίου και συνολική διάρκεια αποπληρωμής 5 ετών (3 1/4 + 2 έτη). Το δεύτερο χρηματοδοτικό πρόγραμμα του ΔΝΤ έχει περίοδο χάριτος περίπου 4,5 ετών ως προς την αποπληρωμή του κεφαλαίου και συνολική διάρκεια αποπληρωμής 10 ετών (4,5 + 5,5 έτη).

    * Από τον Μηχανισμό Στήριξης EFSF;

    Από το EFSF, σύμφωνα με τις υπογραφείσες δανειακές συμβάσεις (Μάρτιος 2012), η Ελλάδα θα δανειστεί συνολικά 143,8 δισ. ευρώ. Μέχρι σήμερα έχουν εκταμιευθεί 132,1 δισ. ευρώ και απομένουν 11,7 δισ. ευρώ. Τα ποσά που εκταμιεύθηκαν στην Ελλάδα βάσει των παραπάνω συμβάσεων έχουν περίοδο χάριτος από 15 έως και 30 έτη για την αποπληρωμή του κεφαλαίου.

    * Τα ομόλογα που έχουν η ΕΚΤ, οι εθνικές κεντρικές τράπεζες και τα διάφορα Funds ποιά είναι;

    Η ΕΚΤ και οι εθνικές κεντρικές τράπεζες παρακρατούν ομόλογα ύψους 27,7 δισ. ευρώ. Τα hedge funds που δεν εισήλθαν στο PSI παρακρατούν ομόλογα ύψους περίπου 5 δισ. ευρώ.
    Τα υπόλοιπα παρακρατούνται από τα θεσμικά και φυσικά πρόσωπα που εισήλθαν στο PSI και έχουν υποστεί τη γνωστή απομείωση.

    * Με τι κόστος (επιτόκια) επιβαρύνεται η κάθε μορφή του χρέους;

    Στα δάνεια η Ελλάδα επιβαρύνεται με τα εξής επιτόκια: Για τα δάνεια από τα κράτη – μέλη (52,9 δισ. ευρώ) με κυμαινόμενο επιτόκιο Euribor3M + 0,5%. Με ημερομηνία 14.4.2014 το ύψος του Euribor3M είναι στο 0,328%. Οι τόκοι καταβάλλονται κάθε τρίμηνο.
    * Για τα δάνεια από το ΔΝΤ με κυμαινόμενο επιτόκιο SDR + 2%. Με ημερομηνία 15.04.2014 το επιτόκιο SDR = 0,13%.
    * Για τα δάνεια από τον ΕΤΧΣ (EFSF) δεν καταβάλλει τόκους, για περίοδο μέχρι 10 ετών από την εκταμίευση των δανείων Β.
    * Για τον βραχυπρόθεσμο δανεισμό (έντοκα γραμμάτια) το επιτόκιο κυμάνθηκε στο 4,3 %.
    * Για τα ομόλογα τα επιτόκια είναι: Για τα ομόλογα που κατέχει η ΕΚΤ το μέσο επιτόκιο θα πρέπει να κυμαίνεται γύρω στο 4,8%.
    * Για τα ομόλογα που δεν εισήλθαν στο PSI, ύψους περίπου 5 δισ. ευρώ, το μέσο επιτόκιο είναι περίπου 4,8%.
    * Για τα ομόλογα που εισήλθαν στο PSI, το επιτόκιο είναι 2,0%.

    Το χρηματοπιστωτικό κόστος διαχείρισης του δημοσίου χρέους για το 2013 ανέρχεται στα 6,4 δισ. ευρώ (8,3 δισ. ευρώ μαζί με τις καταπτώσεις εγγυήσεων και εξοπλιστικά) από 12,764 δισ. ευρώ το 2012.

    http://www.avgi.gr/article/2329511/kostas-melas-i-apomeiosi-tou-xreous-prepei-na-diekdikithei-pasi-thusia

  6. Επισφαλής η κατάστασις της Ελληνικής Οικονομίας

    του Κωνσταντίνου Κόλμερ

    Σεπτεμβρίου 30, 2014

    …..

    Επισήμως, το δημόσιον εξωτερικό χρέος εμφανίζεται στο ύψος των 322 δις. ευρώ. Το μέγεθος αυτό υποτιμά τις υποχρεώσεις της χώρας προς το εξωτερικό, καθ’ όσον οι τράπεζες έχουν χρηματοδοτηθή από την Τράπεζα της Ελλάδος με 60,7 δις. ευρώ και άλλα 64 δις. ευρώ απ’ το TARGET, εξοφλητέα το 2016, το αργότερον.
    Δοθέντος, όμως, ότι ως εγγύησις έχουν δοθή ομόλογα του Ελληνικού δημοσίου, προεξοφλούμενα στο 42% της ονομαστικής των αξίας, το ακαθάριστο δημόσιο χρέος πλησιάζει τα 619 δις. ευρώ. Ποίος μακροπρόθεσμος επενδυτής θα τοποθετήσει τα κεφάλαιά του εις μίαν τόσον υπερδανεισμένη χώρα (ΔΧ =243% του ΑΕΠ);

    Οι Ελληνικές τράπεζες αδυνατούν να εκδώσουν εγγυητικές επιστολές και να δανεισθούν στην διατραπεζικήν αγορά. Οι αυξήσεις κεφαλαίων, 9 περίπου δις. ευρώ μέχρι τούδε, γίνονται από κερδοσκοπικά κεφάλαια του εξωτερικού (hedge fund).
    Ως αποτέλεσμα, η ρευστότης ουσιαστικώς είναι ανύπαρκτος διά την Ελληνική αγοράν , η οποία στενάζει λόγω της ελλείψεως ξένων πιστώσεων και εγχωρίου χρηματοδοτήσεως. Μία στις δύο επιχειρήσεις είναι χρηματοδοτικώς ευάλωτη.
    Σαν μη έφθαναν τα δυσμενή αλλ’αποκρυπτόμενα τεχνηέντως στοιχεία, το επικαιροποιημένο μνημόνιο Νο 3 προβλέπει αύξησι των τοκομεριδίων των Ελληνικών ομολόγων κατά μία μονάδα, το 2015 στο 3% , στο 3,65% το 2020 και στο 4,3% το 2021.Τα ομόλογα αυτά είναι με κυμαινόμενα εν συνεχεία επιτόκια.

    Πολιτικώς, βεβαίως, οι παραδοχές αυτές δεν αφορούν στην παρούσα κυβέρνησιν, η οποία υπογράφει ελαφρά τη καρδία ό, τι της ζητήσουν οι δανειστές, αλλά στην μέλλουσα διακυβέρνησι της χώρας, που θα τεθή υπό ασφυκτικές οικονομικές συνθήκες.
    Η έκδοσις λχ. του προσφάτου 5ετούς δανείου, προς 4,95%, που τόσον πανηγυρίσθη διεθνώς, θα φθείρη περαιτέρω την δανειακή ικανότητα της χώρας (affordability)(**) και θα επιβαρύνει τα τοκοχρεωλύσια του 2019 στα 22 δις. ευρώ αντί 16,6.
    Εκ των ανωτέρω, συνάγεται το συμπέρασμα ότι η Ελλάς χρειάζεται μείωσι του δημοσίου χρέους εις χείρας των ξένων 16 κυβερνήσεων της Ευρωζώνης, τουλάχιστον κατά 50%.
    Κατά την UBS, η Ελληνική οικονομία δεν ημπορεί να εξυπηρετήσει εξωτερικό χρέος μεγαλύτερο των 200 δις. ευρώ. Δηλαδή χωρίς ένα νέο, μεγάλο «κούρεμα» του χρέους, δεν ημπορεί ν’ αναπτυχθή διά να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της.

    Οι Ευρωπαϊκές κυβερνήσεις αδυνατούν να «πωλήσουν» το αναγκαίο «κούρεμα» στην εκλογική των πελατεία και προσανατολίζονται στην επιμήκυνσι του χρέους cum μείωσι επιτοκίων.
    Τούτο, όμως, δεν επαρκεί διά την κάλυψι των αναγκών της Ελληνικής οικονομίας, η οποία πάσχει από ανίατο χρηματοδοτικό κενό, υπό την παρούσα μορφή διαχείρισης. Άρα, η αλλαγή οικονομικής στρατηγικής είναι εκ των «ων ουκ άνευ».
    Συνοπτικώς, η παρούσα κατάστασις της Ελληνικής οικονομίας δεν αφήνει περιθώρια αισιοδοξίας, καθ’ όσον:
    – Οι καταθέσεις μειώνονται.
    – Το δημόσιον έλλειμμα το 2013 ήταν 23 δις. ευρώ
    – Οι τραπεζικές χορηγήσεις περιορίζονται.
    – Οι δημόσιες επενδύσεις είναι ανεπαρκείς.
    – Η ιδιωτική κατανάλωσις ασθενής.
    – Η φορολογική πίεσις της ιδιωτικής οικονομίας μεγάλη.
    – Η εξαγωγική δραστηριότης φθίνουσα.
    – Η γραφειοκρατία και η διαφθορά στο δημόσιον αμείωτος.
    – Η φοροδιαφυγή, ιδίως του ΦΠΑ, άνευ προηγουμένου.
    – Το κοινωνικό κόστος της προσαρμογής τεράστιον.
    – Η εθνική ανεξαρτησία απωλεσθείσα τουλάχιστον μέχρις του 2030.
    – Οι δυσμενείς δημογραφικές εξελίξεις και η εισροή μουσουλμάνων λαθρομεταναστών ανερχόμενες.
    Εν τούτοις, ο κ. Σαμαράς ισχυρίζεται ότι «γύρισε σελίδα» και, αν χρειασθή τις ξένες αγορές κεφαλαίου, είναι πρόθυμες να τον δανείσουν. Ως επιγραμματικά απήντησε κάποιος, «οι κάνουλες είναι ανοικτές αλλ’ η δεξαμενή άδεια». Για να γεμίσει ξανά η «δεξαμενή», χρειάζεται τελείως άλλη στρατηγική αναπτύξεως.Αυτή όμως είναι μία «άλλη ιστορία», που είπεν ο Κήπλινγκ, και όχι «άλλη σελίδα» του ιδίου βιβλίου.

    Σημειώσεις
    (*) Μέχρι του έτους 2030, η Ελλάς καλείται να πληρώσει 163,75 δις. ευρώ χρεωλύσια και 158,36 δις. ευρώ τόκους, αλλά το ανησυχητικώτερον είναι ότι η σχέσις χρεολυσίων προς τόκους αυξάνει και πλησιάζει το 100% και το 2022 θα το έχει υπερβή. «Δανείζουσιν ό λαμβάνουσιν υπέρ του δανείσαι», ως λέγει ο Πλούταρχος.
    (**) «Ικανότης δανεισμού» λέγεται ο λόγος του επιτοκίου προς τα δημόσια έσοδα, που στις δημοκρατίες δεν ημπορεί να υπερβή το 10% εις καμμία περίπτωσιν. Εάν οι δημόσιες εισπράξεις είναι 80 δις. ευρώ εφέτος, οι δαπάνες για τόκους δεν ημπορούν ν’ αυξηθούν πέραν των 8 δις. ευρώ. Στην πραγματικότητα, πλησιάζουν το ποσόν αυτό μαζί με τους υψηλούς τόκους των εντόκων γραμματίων, αλλά, καθώς το ΑΕΠ υποχωρεί, τα δημόσια έσοδα μειώνονται, ενώ οι δαπάνες των τόκων αυξάνουν, με επιτόκια των αγορών κεφαλαίων υπερδιπλάσια, εν συγκρίσει εκείνων της ΕΚΤ ή του EMS. Ως χώρα η Ελλάς πλησιάζει στο σημείο του ne plus ultra (μη περαιτέρω).
    – See more at:http://neapolitiki.gr/επισφαλής-η-κατάστασις-της-ελληνικής/

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s